اقتصادی

انبوه خانه‌های خالی بدون مستاجر در پایتخت!

تعداد زیادی از بازارهای اجاره ای در تهران را بیش از 100 متر مربع آپارتمان تشکیل می دهند، زیرا بازار این نوع واحدها با دو مشکل کمبود مستاجر و اخطار مالیات بر واحدهای خالی از سکنه مواجه است.

به گزارش سلام آنلاین، اسناد زیادی نامتناسب با تقاضای واقعی در بازار مسکن تهران وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که برخی از واحدهای بزرگتر در نیمه شمالی تهران به صورت فروش و اجاره عرضه می شوند و به دلیل قیمت غیرعادی برخی از این واحدها تقاضای چندانی برای آنها وجود ندارد.

دولت قصد دارد از اواسط سپتامبر امسال به جمع آوری مالیات از نهادهای خالی از سکنه ادامه دهد. البته هم اکنون نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که 60 هزار اتاق خالی را در سراسر کشور شناسایی و برای آنها اسناد مالیاتی صادر کرده است.

در استان تهران بر اساس آخرین آماری که هفت سال پیش منتشر شد، حدود 500 هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد که نشان دهنده کمبود عرضه و تقاضا در دو حوزه خرید و فروش و اجاره به دلیل مصرف کم انرژی است. در حال حاضر برآوردها نشان می دهد که حدود 70 درصد آپارتمان های عرضه کننده بازار مسکونی تهران بیش از 100 متر مربع و حدود 80 درصد واحدها بیش از 90 متر مربع هستند. در حالی که تقاضای واقعی روی واحدهای کمتر از 80 متر مربع متمرکز شده است.

با توجه به توان مالی پایین جوامع هدف واحدهای کوچک، افزایش ظرفیت اجاره این نوع واحدها چندان زیاد نیست. این در حالی است که با قیمت های بعضا غیرعادی اجاره آپارتمان های غیر لوکس و نیمه لوکس، این مشکل مدت هاست که این آپارتمان ها را خالی کرده است. پیش بینی می شود قیمت اجاره آپارتمان های لوکس و کوچک در شمال تهران اندکی تعدیل شود.

خانه های خالی زیاد، بدون مستاجر در پایتخت!

مقایسه نرخ های ارائه شده در بازار اجاره تهران حاکی از تغییر 15 درصدی قیمت نسبت به پایان سال گذشته است. در طول سال گذشته، نرخ رشد در بازار اجاره کاهش یافته است. در پایان سال گذشته افزایش سالانه اجاره بها در تهران 46 درصد بوده است. تخمین زده می شود که این رقم به 30 تا 40 درصد رسیده است.

در کنار اقدامات سه گانه دولت برای تنظیم بازار اجاره، کنگره طرحی را نیز تحت عنوان «طرح مدیریت مسکن، بازار و بازار» تصویب کرد که چهار مورد از آن برای کمک به مستاجران تنظیم شد. این طرح با مخالفت کمی از سوی شورای نگهبان مواجه شده و برای بررسی بیشتر به کنگره ارائه شده است.

رفع تضاد منافع مشاوران املاک، افزایش فضای اجاره، افزایش عرضه املاک استیجاری از طریق خاتمه سیستم اطلاعاتی و تغییر مکانیسم مالیاتی بر درآمد اجاره برای حمایت از مستاجران پیش بینی می شود.

از سوی دیگر دولت سیزدهم سه برنامه دارد که شامل تعیین حداکثر افزایش مجاز اجاره بها در تهران 25 درصد و سایر شهرها 20 درصد است. پرداخت وام تا سقف 200 میلیون تومان و ثبت قراردادها توسط مالکان و مستاجران؛ و کد رهگیری رایگان دریافت کنید این به دنبال اجاره ای است که در آن هر سه برنامه اجرا می شود.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا