امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

خط گاز سیستان و بلوچستان چه زمانی برچیده می شود؟

به گزارش سلام آنلاین ایران وی افزود: هنوز هوا سرد نشده است اما تصاویر خطوط طولانی گاز در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، در واقع ابتدای تابستان است و کسانی که از نزدیک درگیر کمبود گاز بوده اند یا اطلاعات آن را رصد می کنند. بدانید که با شروع فصل زمستان به ویژه در مناطق سردسیر استان ها از جمله شمال سیستان و بلوچستان مردم نیز با مشکل سوخت مواجه هستند که بیشتر به منظور گرمایش است.

اکنون خط گاز وارد تابستان شده است و این به این معنی است که برخی افراد با مشکل پخت و پز مواجه هستند و به همین دلیل ساعت ها در صف های طولانی می ایستند تا بیان کامل را به دست آورند. راسک یکی از شهرهایی است که امروزه بیشترین مشکل گازرسانی را دارد و همین موضوع باعث می شود مردم در گرمای تابستان ساعت ها در صف بایستند. یکی از اهالی حدود 95 هزار نفری این شهر می گوید: ما همیشه در اینجا مشکل داریم اما با سردتر شدن زمستان مشکلات ما بدتر می شود زیرا راس سردترین شهر استان است. الان مشکل ما این است که قیمت عبارات بالا می رود و عبارات دولتی به راحتی پیدا نمی شود و برای گرفتن عبارات دولتی باید ساعت ها در صف بایستیم که از این نظر سخت و طاقت فرسا است. 50 درجه حرارت دهید. گاهی اوقات مجبور می شویم عباراتی را به صورت رایگان از کارگزاران خریداری کنیم که یافتن آنها آسان نیست. اکنون ما برای آشپزی خود گاز می خواهیم، ​​به همین دلیل است که واقعاً در مشکل هستیم.

یکی دیگر از اهالی زابل گفت: مثل همیشه در شهرهای شمالی استان های زابل و زاهدان و خاش، میرجاوه و سراوان مشکل کمبود گاز بیشتر است زیرا این مکان ها سرد و زمستان طولانی دارند. وی افزود: در بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت و پز از گاز استفاده می کنند زیرا برای گرم کردن به گاز زیادی نیاز ندارند و زمستان ها آنقدر سرد نیست که مصرف آنها بالاتر از حد پخت باشد. پخت و پز و گرم کردن. به همین دلیل معمولاً در زمستان مشکل گاز داریم، اما تابستان امسال برای چند روز به سختی گاز پیدا می‌شود و این دلیل محدوده گاز است.»

گلشن سیستان و بلوچستان یکی از شهرهایی است که امروز از کمبود گاز رنج می برد. این شهرستان 62 هزار نفری در جنوب شرقی استان واقع شده و یکی از شهرهای تازه تاسیس سیستان و بلوچستان است که در دی ماه 1398 با جدا شدن از سراوان افتتاح و تشکیل شد. با ادغام شهرهای “مرکزی” و ” بخش های کلگان».

عامری یکی از اهالی گلشن می گوید: «در مرداد ماه ساعت ها برای سیلندر گاز صف کشیدیم. آنها سال ها به ما قول داده اند و هیچ کاری انجام نداده اند. فکر می کنیم الان که از سراوان جدا شده ایم بودجه بگیریم و مشکلاتمان حل شود اما الان هم مشکلات زیادی در این شهر داریم از جمله مشکلات گازرسانی. از زمانی که گلشن شهر شده، افراد زیادی از حاشیه شهر به شهر آمده اند و جمعیت آن دو برابر شده است، اما امکانات تغییر نکرده است. ما تنها پمپ بنزین در شهر داریم که نسبت به جمعیت شهر بسیار کم است. در گلسان و سراوان جمعیت زیاد است و ما در آشپزی مشکل داریم، نگرانیم در زمستان وضعیت بدتر شود. دلالان الان نان و کره دارند و هر چقدر که بخواهند می توانند سود ببرند.

به گفته نوید برهانزهی، در میان فعالان اجتماعی سیستان و بلوچستان، در روزهای اخیر علاوه بر راسک و گلشن خطوط طولانی گاز در چابهار و زرآباد ایجاد شده است. به گفته وی، این مشکل مربوط به توزیع آفلاین و قاچاق سوخت است. به گفته این شهروند ایرانشهری، قیمت فعلی یک بیان دولتی 20 تا 25 هزار تومان است اما در بازار آزاد 100 هزار تومان است.

اما ماجرای ناتمام گازرسانی به سیستان و بلوچستان از کجا شروع می شود؟ پروژه انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر در واقع ۱۷ سال پیش و با شروع به کار دولت نهم در سال ۱۳۸۳ آغاز شد. چهار سال بعد در سال 1387 آتش سوزی گاز در ایرانشهر رخ داد. در آن زمان قرار بود در سال 1392 در زاهدان و زابل مشعل های گاز روشن شود که این اتفاق نیفتاد و روشن شدن مشعل ها در این شهرها چندین بار به تاخیر افتاد و در نهایت تا سال 1392 به تعویق افتاد که دوباره اجرایی نمی شود. .

در سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم مجدداً وعده روشن شدن چراغ گاز زاهدان تا پایان سال 1393 داده شد. این خبر را اتاز هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد اما اجرای وعده های وی دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در اسفند 1393 زاهدانی ها شاهد روشن شدن آتش در شهرهای خود بودند.

شادی انسان از روشن کردن مشعل گاز زیاد دوام نمی آورد. با توجه به کندی گازرسانی، تا سال ۱۳۹۶ تنها حدود ۵ درصد از مردم از گاز شهری بهره مند می شوند.

گازرسانی به زاهدان پس از آتش سوزی در دبستان دخترانه این شهر به دلیل استفاده از بخاری نفتی و گستردگی فاجعه شتاب گرفت و در سال 1396 تعداد بیشتری از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند اما همچنان مشکلات زیادی در خیابان ها وجود دارد. از مردم استان شاهد برد زیاد سیلندرهای گازی که بیشتر در زمستان دیده می شوند. در واقع گازرسانی به قدری کند و کند پیش می رود که مردم چندان امیدی به آن ندارند.

شهریور ماه سال 1398 زمانی است که بر اساس اعلام شهردار سیستان و بلوچستان، 8 نمایندگی توزیع گاز مایع در زاهدان راه اندازی شده است تا گاز در نقاط پرجمعیت و سهمیه بندی گاز را تسهیل کند و سیالات در سیستان و بلوچستان افزایش یافت. با 30 درصد

در واقع در سال 1399 برای تسریع در ورود گاز به استان، 17 دستگاه تراکتور جدید از سایر استان ها به ناوگان قبلی استان اضافه شد و تعداد قطارهای ورودی به استان به 24 دستگاه افزایش یافت. در یک هفته، اما هنوز یک مشکل است.

در همین حال، رضا پنجابی، مدیرعامل گاز سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به زاهدان در سال 1398 قطع می شود و گازرسانی به کل استان در سال 1402 به پایان می رسد.

در سال 1400 بود که سرانجام فرماندار اعلام کرد که مشکل در سیلندری است که به مرکز دوردست نرسیده است، بنابراین مقرر شد تأسیسات جدید گاز مایع در چهار شهر هامون، زاهدان، دلگان و نیکشهر احداث شود. اواخر همان سال راه اندازی شد.

با توجه به مطالب فوق گازرسانی مشکل اصلی گازرسانی سیستان و بلوچستان است و از این نظر اخیراً هفت دستگاه کامیون حمل و توزیع گاز مایع با تجهیزات ارزان قیمت به شما تحویل داده شده است.

اما اگر می خواهید از آخرین اطلاعات گازرسانی به سیستان و بلوچستان مطلع شوید، باید گفت که در ۲۸ مرداد ماه سال جاری، شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که تمامی شبکه ها و انشعابات مورد نیاز در زاهدان وصل شده است. . و 93000 مشترک گاز در شهرستان وجود دارد و زاهدان دارای 140000 مشترک بالقوه است. گاز است، یعنی در حال حاضر حدود 68 درصد مردم عادی گاز دارند.

بر این اساس خط انتقال زاهدان به زابل حدود یک ماه پیش سوخت‌گیری شد. با تسریع در تزریق گاز از خط انتقال زاهدان به زابل، کارخانه های سیمان این منطقه هم اکنون قادر به استفاده از گاز طبیعی هستند. در خود منطقه که شامل زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند و زاهدان می شود شبکه های تغذیه و توزیع در حال اجراست و در مراحل پایانی قرار دارد. این یک سری تعمیرات عیب و تست های نهایی است که قبل از سوخت گیری این کانال ها باید انجام شود.

بر اساس اطلاعیه شرکت گاز استان، در منطقه خاش، کل شبکه مورد نیاز شهرستان خاش از جمله شبکه کارخانه سیمان خاش طی دو تا سه ماه آینده اجرا می شود. گاز به طور همزمان به این کانال ها پمپ می شود و سپس انشعابات در شبکه نصب می شود.

در ایرانشهر نیز شرایط مشابه زاهدان است و کل شبکه مورد نیاز اجرا شده و ساکنان می توانند به گاز طبیعی دسترسی داشته باشند.

با این اوصاف، به نظر می رسد بحث گاز سیستان و بلوچستان به ایستگاه پایانی خود نزدیک می شود. حداقل می توان امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و در نهایت شاید روزی در آینده نزدیک شاهد تحقق وعده 17 ساله باشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا