اما و اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می‌آید؟

رسانه ها در سپردن مسئولیت عملیات تروریستی به کسی مستقل نیستند. در این مورد، اکثر ما به آنچه توسط منابع رسمی منتشر می شود، تکیه می کنیم. با این حال همیشه این ادعا وجود دارد که با کمی تحقیق به نتیجه گیری در مورد صحت آنها می رسید.

ایسناپلاس – فاطمه کریمخان: از شامگاه پنجشنبه که برای اولین بار اعلام شد داعش – دولت اسلامی عراق و شام – مسئولیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز را بر عهده گرفته است، بسیاری در زیر تصاویر مختلف مشغول تکذیب ادعای داعش در مورد دست داشتن در این حمله شدند. پردازش می شود

در اولین ساعات انتشار خبر حمله به شاهچراغ توسط داعش، یکی از مهمترین ادعاها در تکذیبیه این ادعا بود که «داعش به همه جا با سلاح حمله نمی کند.» بگویید در همه داعش. حمله «جلیقه انتحاری» از قبل وجود دارد و بر این اساس حمله داعش به شاهچراغ صورت نگرفت، این ادعا نادرست است، حملات تروریستی آن؛ حمله با خودرو به مردم، حمله با چاقو و حمله با اسلحه از دیگر روش های این گروه تروریستی است. به عنوان مثال، در حمله تهران در سال 2016 به قبور مجلس و امام خمینی و همچنین چندین حمله در منطقه دشت برچی افغانستان، توسط امارت خراسان، شاخه ای از گروه دولت اسلامی، انجام شد. شرق ایران با جلیقه و سلاح انتحاری حمله به داعش را نمی توان انکار کرد و مدعی شد که «داعش معمولاً این کار را نمی کند».

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا آمده است؟

پس از انتشار بیانیه داعش در شبکه خبری اعماق، برخی افراد اولین تصاویری را منتشر کرده اند که نشان می دهد بیانیه داعش در روز سی ام ربیع الاول منتشر شده است. جهان عرب اساس بیانیه نادرست است. این ادعا نیز نادرست است; از آنجایی که تقویم قمری با تقویم شمسی و میلادی یکسان نیست، بسته به تقویم مورد استفاده در تعداد روزهای ماه متفاوت است. علاوه بر این، بیانیه رسمی داعش با تاریخ دقیق منتشر شد که پست های تلگرامی قبلی در این پرونده را پوشش می دهد که نشان می دهد این گروه حاضر است مسئولیت حمله شاهچراغ را به عهده بگیرد.

بعد از انتشار این بیانیه خیلی ها پرسیدند این بیانیه کجا صادر شده است؟ و اغلب اشاره آنها به این شبهه است که “از آنجایی که ما بیانیه را پیدا نکردیم، تصویر چاپ شده جعلی است”! این ادعا نیز نادرست است. سایت های خبری اعماق، سی ان ان، رویترز و سلام آنلاین تنها سایت هایی نیستند که به راحتی در این سایت یافت می شوند. ارائه دهندگان پشتیبانی وب سایت به طور مرتب آدرس گروه های مشکوک به فعالیت های تروریستی را از سرورهای خود حذف می کنند، بنابراین غیر معمول نیست که کاربران عادی نتوانند متن بیانیه Amaq را به طور عمیق در وب سایت پیدا کنند. داعش برای برقراری ارتباط از شبکه پیچیده ای از شبکه ها استفاده می کند که کاربران عادی نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. اگر جایی وارد کانالی شده اید که فکر می کنید کانال ارتباطی داعش است یا شخصی به شما گفته است که وارد آن کانال شده است، مطمئن باشید که اشتباه کرده اید یا در تله افتاده اید.

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا آمده است؟

پس چگونه می توان مطمئن بود که بیانیه ای که در اینترنت یافت نشده است توسط داعش منتشر شده است؟ داعش از ارتباطات دنیای واقعی برای برقراری ارتباط استفاده می کند. علاوه بر این، وب‌سایت‌های معتبری وجود دارند که محتوای رسانه‌های اعماق را به صورت انعکاسی تبلیغ می‌کنند. اگر مقاله ای توسط شخصی با حقوق دسترسی واقعی و همچنین یک سایت آینه منتشر شود، می توان با اطمینان گفت که مقاله واقعاً عمیق است.

ادعای دیگری درباره زبان بیانیه داعش مطرح شد. در عنوان بیانیه اعماق از عبارت “دولت اسلامی” استفاده شده بود که برخی را گمان کرد که در این بیانیه آمده است “حمله به شاهچراغ توسط خود ایران انجام شده است”! این ترجمه نادرست است. داعش از اصطلاح “دولت اسلامی” برای اشاره به خود استفاده می کند. در عنوان بیانیه داعش “بهجم لعل دولت اسلامی” نوشته شده بود که به معنای “حمله برای / توسط دولت اسلامی” است.

یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده در متن بیانیه این بود که این بیانیه منعکس کننده اظهارات یک مقام امنیتی ایران در نورنیوز است که گفته بود این حمله توسط داعش انجام شده است. این ادعا نیز نادرست است. در متن این بیانیه به زبان فارسی «منبع امنیتی قلات در منطقه اعماق» به معنای «منبع امنیتی به خبرگزاری اعماق» نوشته شده است. عبارت مقاله «نکراه» یا «نامعلوم» است و اگر به ادعای نورنیوز و مقامات ایرانی در مورد علت حمله به داعش اشاره دارد، باید نوشته شود «قلات المشرح المیرانیه امنیه محله اعماق». و به جای «نکره» باید از کلمه «دانستن» استفاده شود، ممکن است از آن نیز استفاده نشود. منتشر شده در اعماق نقل قولی از شخص یا جای دیگری است، عنوان آن به عنوان عنوان این مقاله نقل می شود. آموزنده

ساعاتی پیش بر اساس اطلاعات منتشر شده از بازجویی سعید امامی، عامل قتل زنجیره ای، گفتند: همان طور که سعید امامی گفت، عملیات تروریستی سال 1352 در حرم امام رضا (ع) کار است. وزارت اطلاعات، بنابراین عملیات شاهچراغ هم وظیفه وزارت اطلاعات است.» جمهوری اسلامی است، آنچه در بازجویی سعید امامی در مورد عملیات بمب گذاری در حرم آمده است نادرست و تایید نشده است، اینکه بمب گذاری در حرم رضوی توسط القاعده انجام شده است.

در سال 1386، در بمب گذاری دیگری در شیراز، مسئولان ساعت ها و روزها تمام اتفاقات حسینیه شهدای شیراز را تکذیب کردند. تقریباً تا زمانی که ناخدای تندر جمشید شرمهد که ساعاتی پس از انفجار در حسینیه شهدا مسئولیت عملیات را بر عهده گرفت، هیچ کس در مورد اینکه آنچه در شیراز در سال 2007 رخ داده بود، یک حمله تروریستی بود، صحبت زیادی نکرد. عملیات تبلیغاتی رسمی ضد اطلاعاتی از طریق منابع رسمی درباره حادثه تروریستی، عملیات «پرچم جعلی» نامیده می شود. در مورد حادثه اخیر شیراز، عده ای گفتند از کجا بدانند ادعای دست داشتن داعش در این حمله، عملیات پرچم جعلی دیگری نیست؟ این را نمی توان تایید کرد. با وجود سابقه طولانی تبلیغات ضد اطلاعاتی در مورد حملات تروریستی، عملیات پرچم جعلی نیاز به هماهنگی زیادی دارد و در فضایی تحت سلطه شبکه های اجتماعی، امکان اجرای آن در طول سال ها به هیچ وجه ممکن نیست.1987.

اما از کجا می دانید که داعش برای گسترش قدرت خود خواستار حمله ای نبود و حمله ای که مستقیماً به آن مربوط نمی شد را نخواست؟ حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. البته این غیرقابل انکار است، اما این سوال نیز وجود دارد که اگر داعش به چنین چیزی علاقه دارد، چرا خود به خود حمله دیگری انجام نمی دهد و فقط در این باره بیانیه ای صادر نمی کند؟

گروهی دیگر می گویند نمی توان تصور کرد که عملیات شیراز توسط «جیش العدل» به تلافی حادثه زاهدان انجام شده است، خیر؟ ما در مقام تایید یا رد این پیشنهاد نیستیم، اما می دانیم که سوابق جیش العدل نشان می دهد که او مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته است. در این مورد، بیش از بیست و چهار ساعت از حمله می گذرد، این که جیش العدل هنوز بیانیه ای صادر نکرده است که نشان می دهد نمی توان مسئولیت حمله را به گردن آنها انداخت.

مگر اینکه دلیلی برای رد ادعای داعش برای این معامله وجود داشته باشد، این بیانیه ممکن است به عنوان مدرکی برای تایید این معامله برای داعش ارزیابی شود. اما این گفته به این معنا نیست که یک نفر در اتاق کنترل فرد دیگری را تجهیز کرده و دستور تیراندازی به مردم در شاهچراغ را صادر کرده است. سناریوی احتمالی دیگر این است که یک گرگ تنها تصمیم بگیرد عملیات خود را به داعش واگذار کند. در این مورد مقامات امنیتی مسئول نتیجه گیری و رسیدگی هستند.

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا آمده است؟

در میان کسانی که شایستگی عملیات شاهچراغ برای داعش را زیر سوال می برند، برخی به انتشار پوستر عزاداری ساعتی قبل از شروع عملیات تروریستی شاهچراغ اشاره می کنند. برخی می‌گویند اگر رسانه‌های جمهوری اسلامی دروغ نگفته‌اند، چرا اول گفته‌اند مهاجمان سه نفر بوده‌اند، بعد گفته‌اند دو نفر بوده‌اند و در نهایت می‌گویند فقط یک نفر در این حمله دست داشته است. این ادعا که پوستر قبل از شروع عملیات منتشر شده است را نمی توان در نظر گرفت زیرا تصویر منتشر شده در زمان انتشار پوستر به راحتی قابل دستکاری یا دستکاری است. همچنین اینکه چرا تعداد مهاجمان در گزارش اول با گزارش قبلی متفاوت است نیز می تواند نشان دهنده تعدادی خطا در اتاق خبر باشد که مملو از افراد غیرحرفه ای و کم تجربه است. اشتباه در گزارش های خبری تا زمانی که استفاده از نیروهای غیرمتخصص در مواقع بحران جدید و منحصر به فرد نیست. بر اساس این ادعاها، تایید حمله شیراز به داعش قابل تردید نیست.

می توانی دست هایت را روی گوش ها و چشم هایت بگذاری و بگویی تصمیم گرفته ام گوش ندهم و قبول نکنم. اما اگر بخواهیم بر اساس شواهد قضاوت کنیم، در حال حاضر دلیلی برای رد ادعای داعش مبنی بر مسئولیت حمله شاهچراغ وجود ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا