اقتصادی

اقتصاد جهانی در حال تبدیل به دو بلوک مجزا است

دو سال پس از درگیری روسیه و اوکراین، نشانه‌های روشنی وجود دارد که اقتصاد جهانی در حال تقسیم شدن به دو بلوک جداگانه است و قوانین تجاری چندجانبه که نزدیک به 30 سال از تجارت حمایت کرده‌اند، در معرض تهدید هستند.

به گزارش سلام آنلاین، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی از جمله در خاورمیانه و نگرانی از امنیت اقتصادی به تحریم ها، محدودیت های تجاری و نشانه هایی از افزایش شکاف میان کشورهای حامی روسیه و اوکراین منجر شده است.

سازمان تجارت جهانی که میزبان نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در هفته آینده برای بحث در مورد قوانین تجارت جهانی است، هشدار داده است که تقسیم این اتحادیه به اقتصاد جهانی 5 درصد از سوی کشورهای در حال توسعه آسیب می‌زند.

در این سناریو، ایالات متحده و چین و متحدان آنها وارد یک جنگ تجاری دوجانبه خواهند شد و هر بلوک قوانین خود را بدون توجه به توافق چندجانبه تعیین می کند. اقتصاددانان در سازمان تجارت جهانی نشان می دهند که این دو بلوک از زمان حمله روسیه در فوریه 2022 از هم دور شده اند.

با نگاهی به ایالات متحده و چین، اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی دریافتند که تشدید تنش‌های تجاری توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل افزایش تعرفه‌های وارداتی چین به میزان حدود دو سوم، تشدید شده است.

به گزارش رویترز، نگوزی اوکونجویویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی، که ریاست نشست سازمان تجارت جهانی را در 26 تا 29 فوریه در ابوظبی بر عهده خواهد داشت، بر هزینه تقسیم و حمایت از جهانی شدن و تجدید حیات چندجانبه گرایی که می تواند اقتصاد جهانی را تغییر دهد، تاکید کرد. تا حدود 3 درصد تقویت شود.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا