اجتماعی

افزایش نرخ اعتیاد در زنان

سلام آنلاین/ خراسان رضوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان اعتیاد زنان در کشور ما حدود 0.6 درصد است که نسبت به گذشته کم است اما افزایش یافته است.

سردار اسکندر مومنی امروز در نشست خبری که در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، هدف از سفر خود به استان را اینگونه بیان کرد:

وی افزود: نسبت به دو سال گذشته ظرفیت خوبی در خراسان رضوی ایجاد شده تا شما را معتاد به مواد مخدر نگه دارد. در سال 1997 ظرفیت حدود 400 بود، اما در حال حاضر حدود 3900 حفظ شده است. همچنین پیش بینی می شود این ظرفیت به 6000 نفر برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از ظرفیت مردم در این حوزه استفاده شود و خوشبختانه مشارکت مردمی تاکنون خوب بوده است. تمام کارهای این مرکز جدید که امروز بازسازی شد توسط یک فرد فاضل انجام شد که می تواند سرآغاز کار بزرگ و فرهنگ سازی گسترده باشد.

مومنی گفت: ما در کشور به حدود 60 تا 70 هزار ظرفیت برای معتادان متجاهر نیاز داریم. با دستور رئیس در جلسه ستاد موضوع اعلام و تقسیم کار بین دستگاه ها انجام شد که چه تعداد از این دستگاه ها این ظرفیت را ایجاد می کنند. طی سه سال گذشته با حضور نیروهای سپاه، بسیج، زندان ها و نیروی انتظامی ظرفیت های جدیدی ایجاد شده است و می توان گفت حدود 70 درصد مشکل ساماندهی معتادان متجاهر حل شده است و انجام شده حدود 30 درصد ظرفیت جدید باید اضافه شود. به عنوان مثال در تهران حدود 16 هزار ظرفیت وجود دارد که باید به 25 هزار ظرفیت افزایش یابد و مقرر شده 5 هزار ظرفیت توسط شهرداری و 5 هزار دیگر توسط سایر دستگاه ها ایجاد شود. امیدواریم اواخر امسال یا اوایل سال آینده این کار را انجام دهیم.

مومنی افزود: البته ما در حوزه اعتیاد هم مسائل جدی و قانونی داریم. قوانین سخت هستند. به عنوان مثال در قانون آمده است که درمان معتادان باید 1 تا 3 ماه طول بکشد که این اتلاف منابع، غیرعلمی و غیر منطقی است. یک معتاد متجاهر که تمام مراحل اعتیاد را پشت سر گذاشته است، امکان ندارد ظرف یک تا سه ماه بهبود یابد. اصلاحات این قانون تدوین شده و امیدواریم به زودی برای تصویب به مجلس ارائه شود.

وی درباره برنامه آموزشی ستاد مرکزی گفت: یکی از ملزومات همه مراکزی که در دو سه سال اخیر ایجاد شده یا در آینده ایجاد می شود، مراکز آموزشی است. بدون راه اندازی مرکز آموزشی حوزوی، شفا و بازگشت به جامعه این افراد کامل نمی شود. این چرخه شامل آوردن معتادان به توقف درمان اولیه و سم زدایی، آموزش مهارت های آنها و بازگشت به خانواده و اجتماع است. این چرخه اگر ناقص باشد و فقط به درمان و سم زدایی بپردازیم، یک چرخه معیوب است.

مومنی گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات مراکز آموزش ترک اعتیاد نیز صادر می شود. نمونه هایی از ماسک، گلکاری، نجاری و جوشکاری نمونه هایی از این مراکز هستند.

وی گفت: در 9 ماهه امسال تاکنون حدود 800 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است. شیوع مصرف مواد مخدر در کشور 4.5 درصد و در خراسان رضوی 2.7 درصد است که کمتر از میانگین کشوری است و خراسان رضوی از نظر جمعیت خوب و مناسب رتبه هجدهم کشور را دارد. از استان. اما در برخی از جمعیت ها، میزان شیوع در استان بالاتر از میانگین کشوری است. یکی از موضوعات جلسه امروز آمادگی برای این امر بود.

مومنی در مورد تغییرات سیاسی در افغانستان و تاثیر آن بر میزان کشف مواد مخدر گفت: اعلام رسمی طالبان این است که مواد مخدر را متوقف می کنند اما در عمل باید ببینیم که چه شد؟ ما در حال حاضر در مرحله گذار هستیم و سیاست های آنها باید در عمل ثابت شود، اما برای همه فرضیه ها پیش بینی های لازم را داریم. وضعیت فعلی چگونه است، افزایش یا کاهش; چون اگر کاهش پیدا کند باید آن طور که برنامه ریزی شده به صنعت دارو توجه کنیم.

وی افزود: میانگین سنی اعتیاد در کشور 24 سال و چند ماه است. میزان اعتیاد زنان در کشور ما حدود 0.6 درصد است که 4.5 درصد کل کشور است. میزان اعتیاد زنان کم است، اما متاسفانه نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما نسبت به کل جامعه و در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا