اجتماعی

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور/در مهمانی‌ها از دست دادن و روبوسی بپرهیزید

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به افراد دارای علائم توصیه می کنیم در خانه بمانند و از خانه خارج نشوند. روز بعد از آن علائم حاد ناپدید می شوند.

دکتر بابک عشرتی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص وضعیت بیماری های عروق کرونا ویروس در کشور گفت: افزایش بیماری های عروق کرونا ویروس در این کشور از گذشته پیش بینی شده بود و فکر می کنم این روند تا مدتی ادامه داشته باشد اما فعلا نمی توان گفت. موارد افزایش خواهد یافت. چون غیرقابل پیش بینی است. در حال حاضر بیشترین طبقه بندی گزارش شده است این نوع Omicron است که بیشتر با دستگاه تنفسی فوقانی، یعنی گلو، بینی و گلو مرتبط است. به همین دلیل، بیماری خفیف تر است. اما آلودگی آن بیشتر از ویروس های قبلی است.

وی با بیان اینکه با توجه به خفیف تر بودن بیماری خوشبختانه میزان مرگ و میر و میزان بستری شدن در بیمارستان کمتر بوده است، گفت: تعداد مبتلایان افزایش یافته، تعداد بستری ها نیز افزایش یافته و برخی از بیماران نیز به این بیماری مبتلا شده اند. بیماری و عوامل خطری که بدتر می شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

علائم و مدت انزوا

توصیه های وزارت بهداشت برای مبتلایان به کرونا در نوروز

عشرتی ادامه داد: باید بدانیم که کرونا تمام نشده است و نمی توان گفت که کرونا به سادگی به زندگی ما پایان می دهد. بنابراین باید یاد بگیریم که با آن مانند آنفولانزا و بسیاری از بیماری های دیگر زندگی کنیم. توصیه می کنیم کسانی که علائم و علائمی مانند گلودرد، سرفه، تب، آبریزش بینی و غیره دارند.حتما در خانه بمانید پس از رفع علائم حاد مانند تب و آبریزش بینی تا پنج روز از ایزوله و منزل خارج نشوید. این عمل دو خاصیت دارد. اول، خطر عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد. از آنجایی که بیشتر انتقال ویروس توسط افراد دارای علائم انجام می شود، دومین ویژگی ماندن در خانه این است که ماندن در خانه می تواند کمک زیادی به بهبود سریع علائم و درمان بیماری کند.

از دست دادن و بوسیدن در مهمانی ها خودداری کنید

وی خاطرنشان کرد: در عین حال افراد دارای علائم باید برای بهبود علائم خود از آب گرم و چای در طب سنتی در منزل استفاده کنند. ضمناً تدبیر دیگر پرهیز از دست دادن و بوسیدن در مهمانی ها و زیارت نوروز است. زیرا دست دادن و بوسیدن باعث انتقال بیماری می شود. لازم به ذکر است که با هم بودن کافی است و بهتر است دست دادن و بوسه را کنار بگذارید.

الزامات واکسیناسیون کرونا

عشرتی گفت: در عین حال در زمینه واکسیناسیون کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون سوم و چهارم را توصیه می کنیم. به خصوص افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، انواع خاصی از سرطان یا کسانی که پیوند عضو داشته اند باید واکسینه شوند. مهم نیست چه واکسیناسیونی انجام می دهند، اما بهتر است دوز آنها یادآوری شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک گفت: توصیه ما استفاده از ماسک به خصوص در مکان های بسته و شلوغ مانند اتوبوس، مترو و … است. زیرا ماساژ همچنان یک راه موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه کسی نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

عشرتی همچنین درباره زمان مراجعه به پزشک برای افراد دارای علایم گفت: افراد 15 تا 60 ساله که بیماری زمینه ای ندارند معمولا مشکلی ندارند و به صورت سرماخوردگی با این بیماری برخورد می شود. و باید به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه کنند، وجود ندارد و استراحت در منزل کافی است. اما اگر علائم شدیدی مانند تنگی نفس، کسالت عمومی، سرفه شدید یا تب و لرز شدید در بیمار بروز کرد، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین افراد مبتلا به بیماری های مزمن و زنان باردار در صورت ابتلا به عفونت کرونا و داشتن علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون فنی مرکز کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: به دلیل اینکه کرونا یک بیماری ویروسی است، نیازی به آنتی بیوتیک نیست. بنابراین افراد نباید خود به خود آنتی بیوتیک مصرف کنند و از پزشک خود نخواهند که آنتی بیوتیک تجویز کند. زیرا نه تنها بی فایده است. اما استفاده زیاد از آن نیز خطرناک است و منجر به پیدایش مقاومت میکروبی می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا