اجتماعی

افزایش مناطق حفاظت شده به ۳۲۰ منطقه

این در حالی است که در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست در 30 آذرماه جاری در حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، 11 منطقه جدید به مناطق تحت حفاظت این سازمان اضافه شد، محیط زیست که تاکنون 309 منطقه حفاظت شده تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست دارد. سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش سلام آنلاین اولین پایه های منطقه دفاعی ایران در سال 1346 گذاشته شد. در سال جاری پیشنهاد ایجاد دو پارک ملی و 15 منطقه حفاظت شده به عنوان اولین منطقه حفاظت شده ایران به تصویب شورای عالی شکار و شیلات رسید. تا سال 1355 بیش از 65 منطقه حفاظت شده به وسعت 6.7 میلیون هکتار در کشور وجود داشت که اکنون به 309 منطقه با 19 میلیون هکتار رسیده است.

در 60 سال گذشته، دفاع جهان 2.6 برابر شده، اما در ایران 4.7 برابر شده است، یعنی ایران در سطح مناطق حفاظت شده نسبت به میانگین جهانی افزایش بیشتری داشته است. در خاورمیانه به طور متوسط ​​5.3 درصد از مساحت کشور به مناطق حفاظت شده تقسیم می شود، اما این رقم در کشور ما 10.4 درصد و تقریباً دو برابر میانگین منطقه است، البته باید توجه داشت که ایران از تنوع زیستی گسترده تری برخوردار است. نسبت به سایر کشورهای منطقه

بیشتر بخوانید:

11 منطقه جدید به سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد

ما دو برابر خاورمیانه مناطق حفاظت شده داریم.

مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران مناطقی هستند که ارزش زیست محیطی دارند و در حال حاضر تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست ایران می باشند. از مناطق حفاظت شده ایران در قالب ذخیره گاه های زیست کره چهار گوش (پارک های ملی، آثار ملی، پناهگاه های حیات وحش، مناطق حفاظت شده) و مناطق حفاظت شده محافظت می کند.

مناطق حفاظت شده: زمین های بزرگ با ارزش حفاظتی بالا به منظور حفظ و احیای زیستگاه های گیاهی و جانوری انتخاب شده است. مناطق حفاظت شده محیطی مناسب برای اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی زیست محیطی است. انجام فعالیت های گردشگری و استفاده و بهره برداری از اقتصاد با توجه به مناطق هر منطقه و بر اساس طرح جامع مدیریت منطقه مجاز است.

در ایران 183 منطقه حفاظت شده با وسعت 10 میلیارد و 714 میلیارد و 35 هکتار وجود دارد که 13 استان هرمزگان و 12 استان حفاظت شده مازندران رکورددار هستند.

افزایش مناطق حفاظت شده به 320

دشت ارژن

پارک ملی: مناطق بزرگ طبیعی با اهمیت منحصر به فرد جغرافیایی و ملی از نظر زمین شناسی، اکولوژی، زیست شناسی، جغرافیا و چشم انداز به عنوان پارک های ملی با هدف حفظ زیست شناسی و حالت های طبیعی، بهبود جمعیت گونه ها و زیستگاه ها و همچنین تفریح ​​انتخاب می شوند. بهره برداری. پارک ملی مکانی مناسب برای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اکوتوریسمی است. برای حفاظت اساسی از تنوع زیستی، منابع ژنتیکی، یکپارچگی اکولوژیکی و چشم انداز، فعالیت های مربوط به بهره برداری از مصرف کنندگان و مسکن در این مناطق مجاز نیست. به همین دلیل پارک های ملی نسبت به سایر مناطق حفاظت شده از حمایت قانونی قوی تری برخوردار هستند.

در حال حاضر 32 پارک ملی در ایران به وسعت 2.75 میلیون و 115 هکتار وجود دارد.

افزایش مناطق حفاظت شده به 320

خجیر و سرخه حصار

اثرات طبیعی ملی: پدیده‌های گیاهی و جانوری کوچک، جالب، نادر، غیرمعمول و غیرقابل جایگزین یا مجموعه‌ای از ارزش‌های حفاظتی، علمی، تاریخی یا طبیعی به منظور حفظ و حراست به عنوان آثار طبیعی ملی انتخاب می‌شوند. اقدامات پیشگیرانه مرتبط با این پدیده ها باید پایداری بهره برداری های استفاده نشده آنها را در طول زمان تضمین کند.

در ایران ۴۰ اثر ملی به مساحت ۴۰۹۸۳ هکتار وجود دارد و استان‌های سیستان و بلوچستان و گیلان هر کدام با چهار اثر ملی بیشترین آثار ملی را دارند.

افزایش مناطق حفاظت شده به 320

تافان

پناهگاه حیات وحش: مناطقی با الگوی زیستگاه های طبیعی برای حیات وحش به منظور حمایت از جمعیت گونه و افزایش سطح کیفی آن انتخاب شده اند. حداقل اندازه پناهگاه حیات وحش باید به گونه ای باشد که ضمن رفع نیاز گونه ها، تداوم و اتصال واحدهای آنها را تضمین کند. این مناطق محیط های مناسبی برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی به ویژه مناطق مرتبط با حیات وحش هستند. بهره برداری بر اساس تقاضا و سازگاری، و همچنین فعالیت های گردشگری کنترل شده، در پناهگاه حیات وحش مجاز است.

در حال حاضر 54 پناهگاه حیات وحش به مساحت 6133.26 هکتار در کشور وجود دارد که استان های گیلان، مازندران و یزد هر کدام دارای پنج پناهگاه حیات وحش هستند.

افزایش مناطق حفاظت شده به 320

کانی برازان

به گزارش سلام آنلاین، بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست بر تعداد مناطق حفاظت شده افزوده می شود و این مناطق با مشکلاتی از جمله کمبود محیط بان و تجهیزات مواجه هستند. در این شرایط باید کمبود نیروی انسانی و امکانات را برطرف کرد و از مشارکت جوامع محلی برای حفاظت بهتر بهره برد.

بیشتر بخوانید:

چالش های قدیمی ترین منطقه دفاعی ایران

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا