افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان؛ حلقه‌ای از زنجیره کریدور شمال – جنوب

افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان؛ حلقه‌ای از زنجیره کریدور شمال - جنوب

بزرگراه شیراز – اصفهان در آنلاین ۱۴۰۲ به عنوان بخشی از زنجیره کریدور شمال – جنوب افتتاح شد که این دو شهر را به هم متصل می کند و زمان سفر و شدت تصادفات را کاهش می دهد.

به گزارش سلام آنلاین، بزرگراه شیراز – اصفهان از سال ۱۳۸۷ برای ساخت ۲۲۲ کیلومتر کل پروژه به طول ۳۷۰ کیلومتر در قالب کریدور شمال – جنوب در استان فارس در دستور کار قرار گرفت. این طرح با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسافت بین دو شهر استراتژیک، صرفه جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت و کاهش شدت و تعداد تصادفات، زمان سفر شیراز و اصفهان را به دو ساعت کاهش می دهد.

این خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت ۱۳۹۷ بود که تاریخ اتمام این پروژه را در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد، اما حتی سال گذشته در مقطعی کار به پایان نرسید.رستم قاسمی – وزیر اسبق راه و شهرسازی – خادمی اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۱ بزرگراه شیراز به اصفهان بین شیراز و ایزدخت به بهره برداری می رسد، اما این وعده هرگز محقق نشد.

خادمی در تیرماه ۱۴۰۲ ضمن اعلام پیشرفت ۹۸ درصدی آزادراه اصفهان-شیراز نسبت به تردد در این بزرگراه هشدار داد که کار در حال انجام است و گفت: اکنون تکمیل بزرگراه این سرعت مانند نصب است. گسترش اتصالات پل، نصب پناهگاه در نقاط بارندگی و روی پل ها، علائم و موارد دیگر هنوز کامل و در حال انجام نیست.

سرانجام در ۲۹ آنلاین ۱۴۰۲ و در سفر سید ابراهیم رئیسی به شیراز، پروژه بزرگراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های ملی افتتاح شد. مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – پس از سفر به فارس به همراه رئیس‌جمهور و هیئت دولت در افتتاح بزرگراه اصفهان – شیراز، بزرگراه شیراز – اصفهان را پروژه‌ای دانست که یکی از بزرگ‌ترین ساخت‌وسازهای ایران است. کشور پس از انقلاب و فارغ از تأثیر بخش فنی و تأثیر مثبت اقتصادی برای استان، نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

به گزارش بازرپاش، بزرگراه شیراز – اصفهان در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و زنجیره کریدور از شمال به جنوب کشور در حال تکمیل است. این پروژه ۲۳۰ کیلومتری یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های کشور است که فاصله شیراز تا اصفهان را به ۱۳۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و زمان سفر را دو ساعت می‌کند.

بزرگراه شیراز – اصفهان به دو قطعه تقسیم می شود که یکی از شیراز به ایزدخواست و دیگری از ایزدخواست به اصفهان است. بهره برداری از بزرگراه شیراز – ایزدخاص به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه و قطعه های ۱، ۲ و ۳ با گذر از محدوده سد پنوم کوچ به طول ۱۰۷ کیلومتر بین سده و ایزدخاص خواهد بود. روستای خسرو شیرین و سفید رود.

قطعات ۴، ۵، ۶ و ۷ به طول ۱۱۸ کیلومتر بین سده و شیراز است که از تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ باستانک و تنگ خیره می گذرد و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می شود.

قطعه دیگر بزرگراه ایزدخشت به اصفهان حدود ۱۱۶ کیلومتر حد فاصل شهرضا – مبارکه – سه راهی ایزدخواست در حال مطالعه است و طبق برنامه زمان بندی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. با اتمام عملیات اجرایی قطعات ۱ تا ۶ این بزرگراه، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر بزرگراه شیراز – اصفهان بین شیراز – ایزدخشت هستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا