استقرار دولت هوشمند ضرورت اجتناب ناپذیر توسعه و پیشرفت کشور

استقرار دولت هوشمند ضرورت اجتناب ناپذیر توسعه و پیشرفت کشور

مرکز ملی فضای مجازی در حال حاضر در حال بررسی پیش نویس اسناد دولتی هوشمند از سند استراتژی آنلاین کشور است. این سند که قبلاً توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهادهای همکار تهیه شده بود، قرار است مبنای و نقشه راه توسعه خدمات در کشور باشد.

به گزارش سلام آنلاین، وضعیت دولت الکترونیک ایران پیش از این بر اساس گزارش سال 2022 سازمان ملل متحد بررسی شده بود و کشورمان از نظر توسعه دولت الکترونیک در رتبه 91 از میان 193 کشور قرار دارد که البته فاصله چندانی با میانگین امتیاز ندارد. از آسیا، اما از نظر شاخص مشارکت الکترونیکی، رتبه قابل قبولی وجود ندارد.

با درک این اهمیت و پرداختن به این موضوع در کشور، سند راهبردی فضای مجازی «دولت مجازی» کشور در اسناد کلیدی گنجانده شده است و وزارت ارتباطات موظف است پیش نویس اول آن را تدوین کند.

در همین راستا پیش نویس سند توسط وزارت ارتباطات تهیه و به مرکز ملی اینترنت ارائه شد و هم اکنون زیر نظر کمیساریای عالی تنظیم مقررات اینترنت قرار دارد.

در این سند تلاش شده است تا اصول حاکم بر استقرار و توسعه دولت هوشمند در ایران شامل داده‌محور، شهروندمحور، حکمرانی دیجیتال، دولت، پیش‌فرض‌های دیجیتال، راستی‌آزمایی یکپارچه و اصول یک‌باره وضع شود. ثبت اطلاعات و دسترسی و سایر عناصر کلیدی که باید در قالب دولت هوشمند در نظر گرفته شود، چیزی که در آینده بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

بر اساس تعریف جهانی، حکمرانی هوشمند در واقع استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل فرآیندها در سازمان‌های دولتی و در نتیجه مشارکت بیشتر شهروندان از طریق تعامل مستقیم با دولت است. همچنین حکمرانی هوشمند به مردم امکان دسترسی آزاد به داده های مربوط به مدیریت و تخصیص بودجه های دولتی را می دهد و این شفافیت قطعاً اعتماد به دولت را بهبود می بخشد.

از این نظر، بسیاری از کشورهای جهان با تغییر حکمرانی به سمت دولت‌های هوشمندتر گام برداشته‌اند و از فناوری برای مقابله با چالش‌های مدیریتی بهره گرفته‌اند. ایران با تصویب و اجرای سند دولت هوشمند که در پیش نویس اول آن تهیه شده است می تواند به یکی از پیشگامان در زمینه هوشمندتر شدن خدمات دولتی در ارائه خدمات اینترنتی به مردم و ایجاد شاخص رضایتمندی و رفاه تبدیل شود. از مردم. دستاوردهایی که یکی از مهمترین اهداف کشور در ارتقای کیفیت زندگی شهری در سیاست ها و برنامه ها خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا