استخراج گنجی بزرگ از عمق زمین دست‌نیافتنی زمین برای اولین بار

غزل زیاری: برای اولین بار دانشمندان بین المللی بخش بزرگی از سنگی را که از گوشته زمین کاوش شده بود کشف کردند.

اولین استخراج گنجینه های بزرگ از اعماق زمین دست نیافتنی

گوشته زمین در زیر پوسته زمین قرار دارد و بزرگترین قسمت داخلی زمین است. بنابراین، شناسایی بیشتر این لایه اطلاعات زیادی در مورد ماهیت برخی از فوران های زمین به محققان خواهد داد.

این سنگ های بزرگ را بگیرید

سنگ‌ها از پنجره‌های تکتونیکی (بخشی از کف دریا که در آن سنگ‌های گوشته زمین در امتداد خط الراس میانی اقیانوس اطلس قرار دارند) پیدا شده است. در امتداد کف اقیانوس اطلس و در فاصله 16000 کیلومتری از قطب شمال تا نوک جنوبی آفریقا کشیده شده و یکی از طولانی ترین رشته کوه های روی زمین است. طبق گزارش NOAA، چنین محدوده اقیانوس مرکزی واقعاً از نقطه نظر جغرافیایی مهم است. از آنجایی که آنها در امتداد نوعی مرز صفحه رخ می دهند، کف اقیانوس جدید از صفحاتی تشکیل شده است که از یکدیگر فاصله دارند.

این تخته سنگ های بزرگ در بهار سال 2023 در طی ماموریت “اکسپدیشن 399، بلوک های ساختمانی زندگی، توده آتلانتیس” که توسط دکل حفاری JOIDES Resolution انجام شد، کشف شدند. اعضای تیم امیدوارند که با مطالعه این سنگ ها بتوانند رمز و راز نقش سینه بند در منشا حیات روی زمین، چگونگی فعالیت آتشفشانی هنگام ذوب شدن بخش هایی از سینه بند و چگونگی هدایت چرخه جهان را کشف کنند. عناصر ضروری مانند هیدروژن و کربن.

اولین استخراج گنجینه های بزرگ از اعماق زمین دست نیافتنی

این تیم توسط برنامه بین المللی کشف اقیانوس هدایت می شود که هسته های رسوبی را در بیش از 20 کشور بازیابی می کند. اینها نمونه‌های استوانه‌ای از سنگ‌ها، ماسه‌ها و دیگر رسوبات در بستر دریا هستند که لحظات تعیین‌کننده تاریخ سیاره به شمار می‌روند.

یوهان لیزنبرگ، نویسنده این مطالعه و زمین شناس در دانشگاه کاردیف ولز، گفت: سال گذشته، زمانی که ما این سنگ ها را کشف کردیم، یک دستاورد بزرگ در تاریخ علم زمین بود. اما مهمتر از آن، اطلاعات ارزشمندی است که هسته سنگ می تواند در مورد ساختار و تکامل سیاره ما به ما بدهد. “در این مطالعه، ما ترکیب سوتین را با مستندسازی مواد معدنی سنگ‌های یافت شده و همچنین ترکیب شیمیایی آنها بررسی کردیم.”

ترکیب هسته سنگی گوشته زمین

لیزنبرگ در ادامه خاطرنشان کرد که نتایج کاملاً متفاوت از آن چیزی است که آنها انتظار داشتند. مقدار پیروکسن در سنگ منیزیم زمین کمتر از حد انتظار و غلظت منیزیم بیشتر از حد انتظار است! هر دو نتیجه از نرخ اختلاط بالاتر از آنچه تیم پیش‌بینی کرده بود به دست آمد. این ذوب زمانی اتفاق می‌افتد که گوشته از عمیق‌ترین قسمت زمین به سطح بالا می‌رود و نتایج تجزیه و تحلیل بیشتر این فرآیند ممکن است اطلاعات بیشتری را برای درک چگونگی شکل‌گیری ماگما و فعالیت‌های آتشفشانی به دانشمندان بدهد.

اولین استخراج گنجینه های بزرگ از اعماق زمین دست نیافتنی

لیزنبرگ در بالا گفت: «در عین حال، شبکه‌ای را کشف کرده‌ایم که از طریق آن این مذاب‌ها توسط نشان به سطوح بالاتر منتقل می‌شوند تا بتوانیم سرنوشت ماگما را پس از تشکیل و حرکت به سطح دنبال کنیم.» این یک نکته مهم است؛ زیرا به ما نشان می دهد که گوشته زمین چگونه آتشفشان ها، به ویژه آتشفشان های زیردریایی (که بیشتر آتشفشان های زمین را تشکیل می دهند) توسط ماده تغذیه می کند. “دسترسی به سنگ های گوشته زمین به ما این امکان را می دهد که بین آتشفشان ها و منبع نهایی ماگمای آنها ارتباط برقرار کنیم.”

علاوه بر این، طی این مطالعات، دانشمندان به نتایج اولیه در مورد چگونگی واکنش الیوین (فراوان ترین ماده معدنی در گوشته زمین) با آب دریا دست یافتند. این فرآیند منجر به یک سری واکنش های شیمیایی می شود که منجر به تولید هیدروژن و سایر مولکول های حیاتی می شود. دانشمندان بر این باورند که این می تواند فرآیند مهمی باشد که باعث ایجاد حیات در زمین شده است.

اولین استخراج گنجینه های بزرگ از اعماق زمین دست نیافتنی

سوزان کیو لانگ، نویسنده این مطالعه و زمین شناس در موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، گفت: زمین. مساحت سطح فعلی “تحلیل آنها جنبه های مهمی از محیط شیمیایی و فیزیکی را که در آغاز تاریخ زمین وجود داشت، در اختیار ما قرار می دهد، که می تواند منبع سوخت پایدار و شرایط جغرافیایی مطلوب برای دراز مدت برای تشکیل اولین اشکال حیات باشد.”

منبع: popsci

58321

دکمه بازگشت به بالا