از بین رفتن زمینه پولشویی با قانون الزام به ثبت رسمی اسناد

از بین رفتن زمینه پولشویی با قانون الزام به ثبت رسمی اسناد

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده قوه قضاییه گفت: گسترده بودن این گواهی زمینه را برای پولشویی و کلاهبرداری فراهم می کند. بنابراین اسناد رسمی به دلیل نظارت و شفافیت بالا امکان پولشویی و رشوه را از بین می برد و قانون الزام به ثبت اسناد رسمی گامی رو به جلو در این زمینه است.

به گزارش سلام آنلاین. به گفته مراجع ذیربط یکی از دلایل بسیاری از پرونده های قضایی، اعتبار اسناد عادی است. کارشناسان همچنین معتقدند فساد اسناد عادی و غیر از جنبه های حقوقی دادگاه اقتصادی آثار مخربی بر جامعه دارد. از این حیث، قوانینی که ثبت اسناد رسمی را الزامی می کند، تصویب شده است تا با بدنام کردن این اسناد فاسد، به بهبود نظام حقوقی و قضایی کشور کمک کند.

از این نظر جواد اقدس تاینت عضو هیئت علمی پژوهشکده قضایی وی در گفت وگو با سلام آنلاین توضیحاتی را ارائه کرد.

بسیاری از پرونده های حقوقی ریشه در اسناد عادی دارند.

وی درباره تقلب ناشی از اسناد عادی گفت: از نظر آماری 50 درصد پرونده های قضایی مستقیماً به شهادت مربوط می شود یا ریشه در شهادت دارد، یعنی از شهادت به عنوان ابزاری برای فریب دیگران استفاده می شود. املاک را می توان به افراد زیادی فروخت. علاوه بر تقلب در فروش، عدم ثبت رسمی ابزاری برای انواع تخلفات در زمین و ساختمان است.

اعضای هیئت علمی پژوهشکده قضایی در ادامه به مطالعه موردی می گویند: «ویژگی اسناد رسمی این است که سکونتگاه های انسانی را استاندارد می کنند و اختلافات را کاهش می دهند. اما تفاوت در عملیات غیر استاندارد بسیار زیاد خواهد بود. در معاملات غیر استاندارد، احتمال مخالفت افراد افزایش می یابد. چک پاس نمی شود و اختلافات مربوط به چک افزایش می یابد. ظاهر این پرونده های دعوی در میان آمار چک ها دیده می شود، اما باطن قضیه این است که اگر اختلاف ملکی نباشد، چک ها طی می شود و هیچ دعویی در دادگاه مطرح نمی شود.

اغداستان درباره پرونده های پولشویی و چک توضیح می دهد: «نرخ رواج معاملات نویدبخش فراهم کردن شرایط برای پولشویی است. از طرفی قرارداد ابزاری برای انواع تخلفات است و بسیاری از پرونده های حقوقی مستقیماً ریشه در اختلافات ملکی دارد. یعنی مثلاً اگر به ریشه بسیاری از پرونده های چک نگاه کنیم، می بینیم که ریشه اختلاف در ملکی است که باعث اختلاف چک شده است. بسیاری از پرونده های جنایی نیز ریشه در اختلافات ملکی دارند که اسناد رسمی می توانند از آنها دفاع کنند. این بدان معناست که مواردی از کلاهبرداری یا اختلافات ملکی وجود دارد که در آن افراد اختلاف نظر دارند و بیشتر پرونده های کیفری ناشی از اختلافات ملکی است.

با نیاز به ثبت اسناد رسمی می توان تا حد زیادی از پولشویی و رشوه جلوگیری کرد

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده قضایی درباره ارتشاء نیز توضیح داد: کارکرد مال، قولنامه ها به عنوان ابزاری برای پولشویی و ارتشاء مشخص است. بسیاری از افرادی که دارای امضای طلایی هستند، اگر بخواهند رشوه بگیرند، باید این کار را به روشی قابل ردیابی انجام دهند. اسناد رسمی یکی از مواردی است که قابلیت رهگیری و شفافیت بالاتری دارد اما هیچکس از خواص قرارداد اطلاعی ندارد.

به گفته وی، در معامله موهومی که در جایی ثبت نشده است، مال به رشوه گیرنده یا مشاور او منتقل می شود، ظاهر قضیه این است که معامله انجام شده اما پشت آن رشوه یا پول باشد. فرآیند تمیز کردن. پولشویی و رشوه با اسناد رسمی امکان پذیر نیست. در صورت انتشار اسناد رسمی، حداقل بخشی از رشوه و پولشویی که با استفاده از دارایی انجام می شود تا حد زیادی جلوگیری می شود.»

اقدس تاینت گفت: «این امر تعداد پرونده ها را کاهش می دهد و معمولاً این پرونده به تعویق می افتد. تورم مسکن که به آن اضافه شده است مشکل را پیچیده می کند و به طور کلی وضعیت آشفته کنونی معضلی است که نمی توان به همین شکل ادامه داد. این وضعیت نامرتب ثبت نام با مقررات قانونی مدرن مطابقت ندارد. قانون که مستلزم ثبت رسمی معاملات ملکی است، هدف و چشم انداز آن پایان دادن به این وضعیت است.

در پایان یکی از اعضای پژوهشکده قضایی گفت: تصویب این قانون یک قدم رو به جلو است و قطعا بخشی از مشکلات ما را حل می کند. وقتی مردم متوجه می شوند که یک قرارداد عادی دیگر معتبر نیست، می تواند تا حد زیادی به ایجاد انگیزه برای افراد برای حرکت به سمت ثبت رسمی کمک کند. اما به نظر می رسد ثبت رسمی بیش از آنچه در قانون ذکر شده مستلزم سازش و رفع موانع است. در حال حاضر جنبه حقوقی در رابطه با زمین و ساخت و ساز بر فرآیند ثبت رسمی نظارت اداری و فنی دارد و روند ثبت املاک را ضعیف کرده است. در قانون الزام به ثبت رسمی برخی از این موانع برداشته شده است. اما اگر به دنبال جهانی شدن ثبت رسمی املاک و برقراری نظم کلان حقوقی در منطقه هستیم، باید به راهکارهایی برای رفع موانع ثبت رسمی و کمک به تعدیل آن توجه کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا