اجتماعی

ارز “دارو” تک نرخی و قیمت‌گذاری‌ها به‌روز شود

رئیس هیئت مدیره شرکت مواد مخدر انسانی ایران ارز چند نرخی داروی را نامشخص ، عدم امکان تولید داروی جدید در کشور خواند. و غیره. مهمترین چالش صنعت داروسازی کشور این خواهد بود که دولت آینده را به یک ارز واحد و واقع گرایانه تر جلوه دادن قیمت دارو اختصاص دهد تا مشکلات تأمین دارو تا حد زیادی برطرف شود.

در مصاحبه ای با سلام آنلاین ، دکتر محمد عبدوزاده وی با اشاره به چالش های صنعت دارویی کشور و مطالبات آینده آن از دولت ، گفت: “ما انتظار داریم دولت آینده سیاست های سلامت محور و اهداف توسعه را در این بخش تدوین کند.” صنعت داروسازی. از آنجا که دسترسی مردم به داروها باید راحت تر باشد ، هزینه های جیبی آنها باید کاهش یابد ، بیمه دارو باید افزایش یابد ، هم درصد بیمه و هم تنوع داروهای جدید تا افراد بتوانند کمتر از جیب خود هزینه کنند.

نرخ ارز تک و قیمت دارو را به روز کنید

چرا جلوی توسعه داروخانه کشور را بگیریم

وی افزود: “جدا از این اقدامات ، ارزها ، داروها ، مواد اولیه و غیره باید در انحصار باشد و تفاوت نرخ ارز دارو به سازمان بیمه داده شود.” بنابراین ، پرداخت از جیب مردم تغییری نکرده است ، اما برعکس ، ارزش صنعت داروسازی براساس نرخ واقعی ارز به روز است. لازم به ذکر است که در حال حاضر فقط پول دولت برای ماده موثره دارو اختصاص داده شده است ، هزینه ماده اصلی فعال در تولید دارو حدود 30 تا 35٪ است. در نتیجه ، 65٪ از ورودی های تولید تحت تأثیر قیمت گذاری ارزهای آزاد یا نیمه تمام قرار می گیرند. سایر هزینه های صنعت مانند حقوق و دستمزد 40٪ افزایش یافته یا هزینه ای که می تواند برای آزمایشگاه ها ، حمل و نقل و غیره استفاده شود ، هزینه های روزانه کشوری است که تحت تأثیر این صنعت قرار دارد. قبول کنید. اما با دریافت ماده فعال 4200 ارز دولتی ، قیمت گذاری دارو محدودیتی است که رشد صنعت داروسازی کشور را متوقف کرده است. ادامه این شرایط صنعت دارو را با چالش جدی مواجه می کند.

آقای عبدوزاده افزود: “با توجه به این شرایط ، وقتی رشد سرمایه گذاری در صنایع دارویی را طی شش یا هفت سال گذشته بررسی می كنیم ، در بخش سرمایه ثابت می بینیم كه از سال 1393 37٪ سرمایه گذاری دارایی ثابت در صنعت داروسازی حاصل شده است. به 5 رسید ، در سال 1399 به 5٪ رسید. این بدان معنی است که سود صنعت روز به روز کاهش می یابد. سود ممکن است در حال افزایش باشد ، اما از آنجا که خرید شرکت به ارز خارجی انجام می شود ، وقتی تورم را محاسبه می کنیم ، روند نزولی را مشاهده کنید. همانطور که دیدیم ، در سال 1393 تجهیزات این آزمایشگاه بی پروا خریداری کردیم. 200 میلیون ، اما در حال حاضر بیش از دو میلیارد تن از تجهیزات مشابه خریداری می کنیم ، بنابراین صنعت قادر به به روز رسانی ، نگهداری و نگهداری نیست ماشین آلات و تجهیزات آن بر اساس این درآمد حاصل می شود ، و صنعت روز به روز در حال کاهش ارزش است. یک روز ، زمانی که صنعت خاموش می شود و نمی تواند صنعت خود را به روز نگه دارد ، دیگر متوقف می شود و متوقف می شود. هنگامی که صنعت دارویی رشد نمی کند ، ما به واردات روی می آوریم. واحد پول دارو باید همان نرخ باشد.

نیاز به افزایش سقف اعتباری شرکت های دارویی در بانک

حمایت استراتژیک از صنعت داروسازی

عبدوزاده گفت: “از طرف دیگر ، دولت باید در ارائه نقدینگی برای جبران قدرت شرکت کمک کند.” به منظور افزایش سقف اعتباری شرکت دارویی در بانک برای بدست آوردن وجه ، باید مطالبات بیمه گر در اسرع وقت به بیمارستان و توزیع کننده پرداخت شود. تسهیلات بیمه ای و مالیاتی را به صنعت داروسازی ارائه دهید. اگر بگوییم صنعت داروسازی یک صنعت مهم و استراتژیک است ، بنابراین حمایت از این صنعت نیز باید استراتژیک باشد و به شکلی خاص دیده شود. دولت به صنعت داروسازی به عنوان یک پیمانکار ارزان قیمت نگاه نمی کند. هیچ دولتی نمی خواهد قیمت داروها را افزایش دهد و آنها هم نمی خواهند هزینه كنند. بنابراین این اختلاف و فشار را به صنعتگران و تولیدکنندگان وارد می کنند و می خواهند هزینه آن را از جیب صنعتگران بپردازند. با این اقدامات صنعت داروسازی روز به روز کاهش می یابد و روز به روز تضعیف می شود. به همین دلیل است که رشد سرمایه گذاری ثابت در صنعت داروسازی از 37٪ به 5.5٪ افزایش یافته است.

فساد و اجاره های چند ارزی

رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی ایران گفت: “بنابراین ، یکی از چالش های ما در صنعت دارو ، نرخ ارز چند نرخی است” ، علاوه بر این که از نظر قیمت گذاری نرخ ارز به صنعت دارو آسیب می رساند. رانت نیز فساد آور است. از نظر دسترسی به ارز و سیستم کنترلی که دولت برای ارز تعیین کرده است ، دسترسی دشوار و کند بوده و منجر به رانت و فساد مالی نیز شده است. به همین دلیل است که می گوییم اگر می خواهیم بیمار را حمایت کنیم ، باید بیمار را در انتهای زنجیره حمایت کنیم ، نه در ابتدای زنجیره. بنابراین ، در پایان زنجیره بیمه ، باید بیمار را تأمین کند و هزینه متفاوتی به بیمار پرداخت کند ، و هنگامی که بیمار می خواهد داروی خود را از داروخانه تهیه کند در حالی که در تخت بیمارستان است ، هزینه های وی نیز پرداخت می شود. باید پوشانده شود. در این حالت ، صنعت داروسازی و شرکت ها به راحتی می توانند قیمت شما را در سامانه نیما دریافت کنند و نگران انتظار در صف دریافت ارز نباشند ، ماه ها منتظر ثبت سفارش هستند و صنعت می تواند کار شما را انجام دهد و قیمت بر اساس نرخ تورم کشور

عبدوزاده تأکید کرد: صنعت دارویی کشور مانند هر صنعت دیگری در کشور است. بنابراین ، دولت جدید باید در زمینه تبادل دارو اقدامات جدی انجام دهد و نرخ ارز دارو را همراه با دو الزام حفظ استراتژی حمایت از بیمار و پیش بینی قدرت صنعت ، متحد سازد.

لیست داروهای این کشور به مدت دو سال بسته شده است

وی گفت: در عین حال تعداد زیادی از شرکت های آگاه و دانشمند داریم و معاون علمی رئیس جمهور برای حمایت از این شرکت ها یک ساختار جامع و بلند مدت ایجاد کرده است. از طرف دیگر ، از مدیریت عالی تأکید شده است که از شرکت های با دانش پشتیبانی کنند. متأسفانه ، دو سال است که لیست داروهای کشور در سال 1397 تعطیل شده و هیچ داروی جدیدی برای تولید تایید نشده است. شرکت ها و شرکت های با دانش در زمینه تحقیق تعطیل هستند. وقتی بیمار به داروی جدیدی احتیاج دارد ، مجبور است در طی چندین بار شارژ دارو ، فقط یک بار به نسخه خارجی مراجعه کند. من فکر می کنم یکی از دلایل این امر ارزیابی زیاد این داروها است. زیرا در هر صورت اوضاع کشور دشوار است وقتی صحبت از تحریم می شود. در همین حال ، به محض تولید دارو ، مردم انتظار دارند بیمه شود و دولت بودجه ای در اختیار ندارد و مشکل را برطرف می کند. در حالی که درخواست ما از وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه استفاده از این داروها به شرط تولید مواد اولیه به صورت محلی است. در این حالت ماده اولیه هم در داخل تولید می شود و هم بیمار و هم تولید کننده ماده اولیه از این فعالیت بهره مند می شوند و به نفع کشور است.

عبدوزاده با بیان اینکه قیمت داروهای تولید شده در کشور بسیار پایین است ، افزود: “با این وجود می توانیم هر دارویی را تولید و صادر کنیم.” متأسفانه این فعالیت به مدت دو سال ممنوع شد.

مدیریت کیفیت و سازمان غذا و دارو

وی گفت: یکی دیگر از انتظارات ما در زمینه چالش های نظارتی در سازمان غذا و دارو است. بنابراین بسیاری از شرح وظایف را بر عهده رئیس سازمان غذا و دارو قرار داده ایم به گونه ای که کار اصلی این سازمان فراموش شده است. وظیفه اصلی سازمان غذا و دارو کنترل و کنترل کیفیت داروهای کشور است ، اما اکنون این سازمان باید ثبت ، سفارش و تایید نرخ ارز را دنبال کند و چه کسی ارز را دریافت می کند و چه ارز را دریافت نمی کند. از آنها معاملات و اقدامات کمیت است تا کیفیت. به نظر من ، یکی از اقداماتی که باید در دولت جدید اجرا شود ، بهبود ، شفاف سازی و تسهیل تولید در وزارت بهداشت است.

عبدوزاده گفت: شعار امسال حمایت و حمایت از تولید است ، اما هیچ کس نمی گوید امسال یک سال اخلال در تولید ، وزارت بهداشت ، وزارت صمت ، بانک مرکزی و غیره است. آیین نامه شما اصلاح می شود و آیا مقررات دیگری وجود دارد که باید حذف شود؟ “هیچ یک از وزارتخانه ها مسئول نیستند و هیچ نهادی خواستار این برنامه ها نیست. این در مورد ستایش است.

در تصمیم گیری با اتحادیه ها و اتحادیه ها درگیر شوید

وی گفت: “چالش دیگر در منطقه عدم دخالت سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری است.” بخشهای تولید کشورهای مختلف اتحادیه. و غیره. درگیر هستند و کسانی هستند که در حوزه پزشکی کار می کنند. حال اگر آنها در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند به نفع کشور و ملت است و در عین حال کار دولت راحت تر است اما متأسفانه می بینیم که نقش اتحادیه ها و اتحادیه ها در تصمیم گیری کم می شود این موضوعی است که دولت های آینده به آن می پردازند.

قیمت دارو؛ آشتی کمیسیون قیمت گذاری

عبدوزاده گفت: اگر می خواهیم به بیماران و مردم خود كمك كنیم ، چاره ای جز حمایت از صنعت دارو نداریم. اگر می خواهیم از صنعت داروسازی حمایت کنیم ، چاره ای نداریم جز اینکه این صنعت را به سود برساند. صنایع غیرانتفاعی نمی توانند تولید کنند و ورشکسته شوند. نتیجه این امر واردات است. این ادبیاتی است که در اقتصاد جهانی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما متأسفانه در کشور ما قیمت مواد مخدر اکنون به یک مصالحه برای کمیته قیمت گذاری تبدیل شده است. این اتفاق نمی افتد سازمان های حمایت کننده هم تولیدکننده و هم حمایت کننده مصرف کننده هستند. به بهانه اینکه بخشی از دارو ارز دولتی دریافت می کند ، نمی توان سایر عواملی را که بر قیمت گذاری دارو تأثیر می گذارند نادیده گرفت و آنها را در نظر گرفت. حال بیایید ببینیم که قیمت مواد اولیه تولید داخل چگونه تغییر می کند. زیرا وقتی دستمزد ، دستمزد و هزینه بالا می رود ، تولیدکنندگان مواد اولیه چاره ای جز افزایش قیمت ندارند. اکنون که به صنعت داروسازی رسیدیم ، می بینیم که کمیسیون تشکیل نشده است ، حتی برای یک ماه ، لغو یا به تعویق افتاده است ، این دولت در تلاش است تصویب کند ، و قیمت دارو تغییر نمی کند ، دولت های دیگر در حال انجام هستند همان ، و در مرکز بازندگان صنعت است. داروسازی یک کشور است.

قیمت گذاری دارو باید واقع بینانه باشد

وی گفت: قیمت دارو و ارز یکی از جدی ترین چالش ها در صنعت داروسازی کشور است. ما می گوییم قیمت دارو باید واقع بینانه باشد. اگر دولت بخواهد به بیماران کمک کند ، باید هزینه بیمه را پرداخت کند. نمی تواند خود را با یک دست پایین بکشد ، هزینه دارو را پایین نگه دارد و از طرف دیگر دارو را پوشش نمی دهد یا سطح پوشش را کاهش نمی دهد. در این حالت هم صنعت دارو ناراضی است ، هم شرکت بیمه از بودجه ناراضی است و هم بیمار ناامید می شود زیرا بسیاری از داروهای مورد نیاز بیمه کافی نیستند.

تعداد ارزهای اختصاص یافته به دارو در سال 1399

عبده زاده ، درباره میزان ارز اختصاص یافته به دارو در سال 1399 ، گفت: سال گذشته کل ارز تولید و واردات دارو در کشور 1.5 میلیارد دلار بوده است. سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که 480 میلیارد دلار مربوط به کرونا است که نزدیک به یک سال از سهم آن در دارو و در واقع از صنعت داروسازی کشور برای تولید و واردات کسر شده است. میلیارد دلار. . در شرایط عادی ، برای تأمین داروی کشور به بخش تولیدی کشورمان نزدیک به یک میلیارد دلار ارز نیاز داریم. در همین حال ، بخش واردات حدود 1.2 تا 1.3 ارزش دارد. بر این اساس ، قیمت کل دارو در کشور حدود 2.3 است که سال گذشته به نصف رسیده است. مفهوم آن این است که این داروها کمبود دارند یا سهام شرکت ما در حال نابودی است.

چرا کمبود دارو

وی در مورد وضعیت تخصیص ارز به صنایع دارویی گفت: “همان تخصیص ارز به موقع نیست”. یکی از مشکلات ما سو mis مدیریت و توزیع ارز دولتی است و متأسفانه گاهی اوقات به دلیل شرایط تحریم ها ، گاهی به دلیل کمبود منابع در بانک مرکزی دچار مشکل می شویم. بنابراین ، روال مشخصی وجود ندارد. شرکت ما که مواد اولیه را از هند وارد می کند ، بیش از شش ماه است که قادر به تخصیص روپیه نیست ، به این معنی که مواد اولیه کمبود دارند و در صورت عدم تأمین مواد اولیه ، کمبود دارو وجود دارد. بسیاری از داروها ، به ویژه داروهای هندی یا چینی ، به دلیل توزیع ناکافی ارز دچار مشکل شده و این مشکل رو به افزایش است.

عبده زاده گفت: “بنابراین دولت آینده باید از ارز درآمد کسب کند ، قیمت داروها را واقعی کند و در این صورت مشکل تأمین در سطح وسیعی حل خواهد شد.” از طرف دیگر ، بودجه شرکت بیمه باید افزایش یابد تا آنها بتوانند بیمه خود را تکمیل و بهبود بخشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا