علمی و پزشکی

ارثیه جالبی که از انسان‌های نئاندرتال‌ به جا مانده

پاریس عباسی – نئاندرتال ها اولین بافندگان، هنرمندان و حتی بهترین سرآشپزهای خرچنگ هستند. اما جدای از این نکات، اشتراکات بسیاری بین ما و نئاندرتال ها وجود دارد، مثلاً شباهت هایی که در چهره امروزی ما وجود دارد.

بر اساس تحقیقات جدید، ژن های این گروه منقرض شده بر شکل بینی انسان امروزی تاثیر می گذارد.

در مطالعه‌ای که در 8 می در مجله Communications Biology منتشر شد، محققان بین‌المللی دریافتند که ژن‌های خاصی که منجر به بینی بلند (از بالا به پایین) می‌شوند، ممکن است نتیجه انتخاب طبیعی باشند. این سازگاری زمانی اتفاق می‌افتد که مردم آفریقا را ترک می‌کنند و باید با آب و هوای سردتر سازگار شوند.

کاستوب آدیکاری، یکی از نویسندگان مقاله و کارشناس ژنتیک آماری در کالج کالج لندن، در بیانیه‌ای گفت: «طی 15 سال گذشته ما آموخته‌ایم که اجداد ما نئاندرتال‌ها هستند و برخی از آنها DNA را با خود می‌بریم. اکنون می دانیم که بخشی از DNA که به ارث برده ایم بر ظاهر صورت ما تأثیر گذاشته است، زیرا این ویژگی ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و هزاران سال است که برای اجداد ما بسیار مفید بوده است.

تیم تحقیقاتی از داده های بیش از 6000 داوطلب از برزیل، کلمبیا، شیلی، مکزیک و پرو استفاده کرد. آنها اطلاعات ژنتیکی خود را با تصاویر صورتشان مقایسه کردند و فاصله بین نقاط روی صورتشان را بررسی کردند. به عنوان مثال، با بررسی فاصله لبه لب تا نوک بینی، آنها مشتاق هستند که ببینند ویژگی های مختلف صورت چگونه می تواند با نشانگرهای ژنتیکی مختلف ارتباط داشته باشد.

نئاندرتال NasalHeight.jpg

آندرس رویز-لینارس، یکی از نویسندگان دانشگاه کالج لندن، در بیانیه ای گفت: «بیشتر مطالعات ژنتیکی تنوع انسانی بر روی ژن های اروپایی انجام می شود. اما در این مطالعه، شرکت‌کنندگان نمونه متنوع‌تری از آمریکای لاتین شرکت کردند تا بتوانیم دامنه یافته‌های مطالعه ژنتیکی را برای درک بهتر ژن‌های همه انسان‌ها گسترش دهیم.»

آنها 33 منطقه ژنتیکی جدید مرتبط با ویژگی های صورت را شناسایی کردند و توانستند 26 مورد از آنها را در مقایسه با داده های سایر گروه های قومی با استفاده از شرکت کنندگان از شرق آسیا، اروپا یا آفریقا تکرار کنند.

آنها به یک سایت ژنتیکی به نام ATF3 نگاه کردند و دریافتند که بسیاری از افراد در مطالعات ژنتیکی بومیان آمریکا ژن‌هایی را از نئاندرتال‌ها به ارث برده‌اند که در ارتفاع بینی نقش دارند. آنها منطقه ژنتیکی مشابهی را با ژن های اجداد آسیای شرقی از گروه های مختلف مقایسه کردند و عناصر ژنتیکی مشابهی را مشاهده کردند. همچنین نشانه هایی از انتخاب طبیعی در این منطقه ژنتیکی وجود دارد که نشان می دهد مزایایی برای انتقال مواد ژنتیکی دارد.

بیشتر بخوانید:

کینگ لی، نویسنده و دانشمند دانشگاه فودان چین، در بیانیه ای گفت: “از مدت ها پیش تصور می شد که شکل بینی ما توسط انتخاب طبیعی تعیین می شود.” ما می توانیم به کنترل دما و رطوبت هوایی که تنفس می کنیم کمک کنیم. شکل‌های مختلف بینی ممکن است برای آب و هوای متفاوتی که اجداد ما در آن زندگی می‌کرده‌اند مناسب‌تر باشد.» «اینجا نئاندرتال‌ها آمده‌اند، بنابراین اجداد ما که زمانی از آفریقا به اروپا مهاجرت کرده‌اند، می‌توانند با آب و هوای سرد سازگار شوند.»

منبع: popsci

5858

دکمه بازگشت به بالا