بین الملل

ادامه جنجال‌ها بر سر بالون جاسوسی چین/ ترامپ سه بار از این موضوع غافل شد!

بر اساس گزارش های آنلاین، پنتاگون سرانجام بالن های نظارتی چینی را با موشک های هوا به هوا شلیک شده از جت های جنگنده F-22 پرتاب کرد. پرنده ای که برای رهگیری بالن های چینی پرواز کرد و آنها را هدف گرفت، نسل پنجم F-22 Raptor معروف ارتش آمریکا بود. برای پرتاب این هواپیما، این جنگنده از موشک AIM-9 Sidewinder به نام AIM-9X استفاده کرد که توسط هواپیماهای Hughes متعلق به Rhetian طراحی شده بود. این موشک در اواسط دهه 1950 ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت و از آن زمان تاکنون با ارتقاهای مختلف به کار خود ادامه داده است.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «نمی توانم وارد جزئیات شوم. اما ما این فرصت را داشتیم که بالن ها و تجهیزات موجود در آن را بررسی کنیم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز درباره دستور شلیک بالن توسط چین گفت: به طور خلاصه می خواهم بگویم که به پنتاگون دستور داده ام که در اسرع وقت بالون ها را ساقط کند، آنها تصمیم گرفتند این کار را بدون آسیب رساندن انجام دهند. “مردم” روی زمین (در منطقه ای که بالن ها در حال پرواز هستند) … با موفقیت انجام شد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای نارضایتی شدید و اعتراض خود را به استفاده از زور دولت آمریکا برای حمله به بالون اعلام کرد.

این رویداد با جنجال و واکنش شدید در ایالات متحده همراه بود که منجر به لغو سفر آنتونی بلینکن به چین شد و باعث تنش بین پکن و واشنگتن شد.

برنی سندرز، وارن گانلز، اقتصاددان و مشاور، نوشت: “نه، یک بادکنک به اندازه 68000 آمریکایی که هر سال جان خود را از دست می دهند ترسناک نیست، زیرا نمی توانند هزینه سیستم مراقبت بهداشتی ناکارآمد را بپردازند.” “سود خودش، به نفع مردم، از شر او خلاص شوید.”

مارجری تیلور گرین، نماینده محافظه کار و جنجالی کنگره آمریکا، تصویری از یک بادکنک چینی منتشر کرد که در آن نقل قولی از فنگ فنگ، جاسوس چینی که با اریک اسوالول، نماینده دموکرات کنگره رابطه داشته، نوشته شده بود. ولنتاین فنگ فنگ را بیضی می دانست. از طرفی اسوالول دست به کار شد و مارجری گرین و اعتقاد او به وجود “لیزرهای فضایی یهودی” را به سخره گرفت و نوشت: “آیا ما لیزر نداریم که این توپ را شلیک کنیم؟”

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در توییتر خود نوشت: “بالون را رها کنید. سفر بلینکن را رها کنید. چین را پاسخگو نگه دارید. بایدن به چین اجازه می دهد تا در کشور ما حرکت کند. زمان آن رسیده که آمریکا را پس بگیرید. آن را دوباره قوی کنید. “

نکته جالب این ماجرا بی سابقه بودن حضور این بالون است. به گزارش بیزینس اینسایدر، اکنون در فضای سیاسی آمریکا، جمهوری خواهان جو بایدن را به دلیل اجازه ورود بالون جاسوسی دولت چین به آسمان آمریکا سرزنش کرده اند.او تاکید کرد که این اتفاق سه بار در دوران دولت ترامپ رخ داده است.

این نشریه گزارش خود را بر اساس اطلاعات آسوشیتدپرس تهیه کرد و به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گفت که یک بالون نظارتی مشکوک چینی حداقل سه بار در دوران دولت ترامپ و بار دیگر در دوران دولت بایدن وارد ایالات متحده شده است. همچنین مشخص نیست که آیا بالونی که در دوران دولت ترامپ دیده شده بود، سرنگون شده است یا خیر، و عجیب است که سخنگوی پنتاگون به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این حادثه باعث شد آمریکا تحریم هایی را علیه چین اعمال کند. وزیر حمل و نقل آمریکا گفته است که واشنگتن ممکن است به دلیل گلوله باران چین، پکن را تحریم کند، در حالی که کشورش به صراحت گفته است آنچه رخ داده نقض حاکمیت ایالات متحده است. قابل قبول است.

پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل آمریکا در مصاحبه با CNN در پاسخ به سوالات صاحبان خانه در مورد عواقب یافتن یک بالون نظارتی چینی در ایالات متحده و اینکه آیا تحریم ها علیه چین اعمال خواهد شد، گفت: خیر: فکر می کنم شما می توانید انتظار پیشرفت داشته باشید. در این زمینه مناسب است به آنچه رخ داده پاسخ داده شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا