اختراعات وحشتناکی که باعث مرگ مخترعان‌شان شدند

غزل زیاری: بسیاری از مبتکران امیدوارند هنگام ایجاد نوآوری ها و اکتشافات به شهرت و ثروت زیادی دست یابند. اما گاهی شرایط کاملا برعکس است و این تلاش ها منجر به مرگ آنها می شود.

اختراع وحشتناکی که خالق آنها را کشت.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به موارد عجیبی که یک مبتکر به دلیل اختراع خود جان خود را از دست می دهد.

کارل سوچاک

کارل سوچک، تنیسور اهل چک، در سال 1984 زمانی که از سطل سواری در آبشار نیاگارا جان سالم به در برد، به شهرت رسید. راز موفقیت او در واقع یک ظرف سفارشی با وزنی است که از افتادن آن جلوگیری می کند.

البته این تانک بود که در نهایت منجر به مرگ او شد و او ماه‌ها بعد در حالی که آخرین طرح خود، تانک شوک را نمایش می‌داد، درگذشت. برنامه این بود که او را از پشت بام در یک سطل آب بیاندازند، اما در عوض به لبه سطل برخورد کرد و کارل در بیمارستان درگذشت.

هنری اسمولینسکی

رویای مخترع لهستانی-آمریکایی هنری اسمولینسکی برای ساختن یک هواپیما منجر به مرگ او شد. اسمولینسکی و یکی از مهندسان، هارولد بلیک، نمونه اولیه هواپیما را ساخته اند که بال ها و دم هواپیمای Cessna Skymaster را با بدنه فورد پینتو ترکیب می کند.

اولین پرواز آزمایشی با فرود اضطراری خلبان ناگهان به پایان رسید. آن دو این اختراع را در دومین پرواز آزمایشی خود در سال 1973 آزمایش کردند. اما پس از مدتی پرواز کرد و هر دو را اصابت کرد و کشته شد.

توماس میگلی جونیور

می توان گفت اختراع این شیمیدان آمریکایی بیش از هر چیز به دنیا لطمه زده است. کلروفلوئوروکربن ها (CFC)، گروهی از مواد شیمیایی مورد استفاده در یخچال ها تا سال 1987، زمانی که به دلیل اثرات مخرب آنها بر لایه ازن ممنوع شد، توسط یک شیمیدان آمریکایی ساخته شد.

او همچنین بنزین سرب را با افزودن سرب تترااتیل به بنزین تولید کرد که در دهه 1970 پس از کشف مسمومیت با سرب استخراج شد.

میگلی جونیور در سال 1940 درگذشت. پس از فلج شدن شدید، میگلی سیستمی از طناب ها و قرقره ها را توسعه داد تا بتواند با استفاده از ابزاری که طراحی کرده بود از رختخواب خارج شود و در نهایت بمیرد.

سابین آرنولد فون سوچوکی

شیمیدان اوکراینی سابین آرنولد فون سوچوکی به دلیل اختراع شگفت انگیز رنگ ها شناخته شده است. او این رنگ را با استفاده از فرمولی حاوی رادیوم ایجاد کرد که توسط ماری و پیر کوری در سال 1898 کشف شد.

شرکت او چندین کارخانه در ایالات متحده افتتاح کرد و چهره های ساعت می ساخت. سال ها بعد، کارگران کارخانه از او و شرکتش به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر شکایت کردند.

او سرانجام در اثر همان تشعشع درگذشت و در سال 1928 بر اثر کم خونی آپلاستیک ناشی از آسیب مغز استخوان درگذشت. این زمانی بود که خود ماری کوری به همان بیماری مبتلا شد و در اثر همان قرار گرفتن در معرض تشعشعات جان باخت.

اختراع وحشتناکی که خالق آنها را کشت.

فرانتس رایشلت

Franz Reichelt، یک خیاط حرفه ای، در روزهای اولیه پرواز انسان از ایده هایی الهام گرفت و شروع به طراحی لباس هایی کرد که می توانستند به عنوان چتر نجات توسط خلبانان استفاده شوند.

او اولین آزمایش خود را با مانکن ها انجام داد و به قدری به طراحی خود اطمینان داشت که در سال 1912 تصمیم گرفت با پریدن از صخره های برج ایفل در پاریس آن را برای خودش امتحان کند. متأسفانه آزمایش موفقیت آمیز نبود و او در عرض چند ثانیه فوت کرد.

با این حال، به دلیل پیشگامانی مانند او، اکنون یک بال برای بیس جامپینگ و همچنین یک چتر نجات و صندلی اجکتور برای راننده وجود دارد.

اختراع وحشتناکی که خالق آنها را کشت.

هنری وینستانلی

این مهندس بریتانیایی اولین فانوس دریایی جهان را در سال 1696 پس از برخورد دو کشتی با یک ادیستون خطرناک طراحی و ساخت.

او به قدری از امنیت این فانوس دریایی مطمئن بود که در طوفان بزرگ 1703 به همراه پنج نفر دیگر به آنجا پناه بردند. اما در طول طوفان، فانوس دریایی تخریب شد و هیچ اثری از وینستانلی یا شریک زندگی او یافت نشد.

منبع: تمرکز علم

58321

دکمه بازگشت به بالا