اجتماعی

آیا پرونده ۲۶ سهمیه کنکور، امسال بسته خواهد شد؟

پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر لغو یا بازنگری سهمیه ورودی دانشگاه‌ها توسط مسئولان دو بخش شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی، کمیته راهبری نقشه جامع علمی کشور در مردادماه موظف شد. امسال سیاست و سهمیه کنکور را بررسی کنید و نتایج را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنید.

به گزارش سلام آنلاین. وجود انواع سهمیه های پذیرش به یکی از چالش برانگیزترین چالش ها در زمینه پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تبدیل شده است. اما این معضل بی سابقه بوده و همواره انتقادات زیادی در مورد این سهمیه ها توسط داوطلبان دانشگاه وجود دارد و بسیاری از افراد جامعه درخواست سهمیه پذیرش دانشجو را نوعی بی عدالتی آموزشی می دانند و معتقدند اجرای سهمیه برای پذیرش دانشجو می باشد. نامزدهای ملی می تواند عواقب جبران ناپذیری برای استفاده کنندگان از این سهمیه ها و نامزدهای مستقل داشته باشد.

انتقاد از اجرای چند سهمیه در آزمون های سراسری تاکنون در سال 98 مسئولان تصمیم به اصلاح مجدد قانون گرفتند. از این رو موافقت با اصلاح سهمیه ورودی دانشگاه ها پس از تبدیل شدن به نیاز جدی جامعه باعث شد تا مسئولان آموزش عالی کشور با رئیس دانشگاه به گفت و گو پرداخته و دیدگاه های متفاوتی را در خصوص پیش نویس این قانون در نظر بگیرند. امضای رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و وزیر علوم و بهداشت برای تصویب به دولت ارائه شود.

بر اساس مفاد این قانون، سهمیه های مندرج در قانون خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه های بعدی قانون پذیرش ایثارگران در دانشگاه ها و آموزش عالی، سهمیه های کارگران نمونه، قهرمانان، ورزش، حافظ، قرآن، دانشجویان ملت، پرستار و غیره خواهد بود.

در لایحه قانون فوق، شورای سنجش و ثبت نام در آزمون سراسری و کارشناسی ارشد به عنوان مرجع سیاستگذاری در حوزه سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی معرفی شده است. همچنین مقطع تحصیلی شامل کلیه مقاطع کاردانی (پیوسته و مستمر)، لیسانس (مستمر و مستمر)، کارشناسی ارشد (پیوسته یا مستمر)، دکتری عمومی و تخصصی و دستیاران گروه علوم دامپزشکی می باشد.

طبق قانون، آزمون سراسری آزمونی است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای ارزیابی و پذیرش داوطلبان تحصیلات عالی از مقطع تحصیلی و سراسری برگزار می‌شود و یا بر اساس سنجش دانش‌آموزان و آزمون ورودی فقط با پذیرش می‌شود. سوابق مطالعه همچنین دانشگاه‌ها، مؤسسات، آموزشکده‌ها، مؤسسات دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد و همچنین مؤسسات تحقیقاتی وابسته به سایر مؤسسات مجاز وزارت علوم و بهداشت یا شورای عالی فرهنگ وجود دارند. انقلاب برای پذیرایی از دانش آموزان.

اما با وجود گذشت دو سال از تصویب این قانون، تصمیم گیرانی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی هنوز نتوانسته اند تصمیم قاطعی را اتخاذ کنند. سهمیه ها

در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده تعیین سهمیه پذیرش دانشگاه در سال جدید را داده است و از این نظر دکتر منصور کبگانیان اسفند ماه گذشته. وی در حاشیه یکصد و پنجاه و نه جلسه کمیته راهبری نقشه برداری جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه این جلسه در مورد سهمیه قبولی در آزمون های سراسری بود، گفت: برای بررسی و اجرای سیاست، کنکور. و سهمیه 6 ماهه.

وی با بیان اینکه همه مسئولان درگیر در بحث سهمیه ورودی حضور داشتند، گفت: موضوع امروز بر روی تهیه سهمیه ورودی است، نکته ای که همه به عنوان راهنما بر آن تاکید دارند در طول سالیان متمادی است که مصوبات زیادی برای آن داریم. ورودی های مختلف سهمیه امتحانی ما در شرایط اضطراری است، کمبود فضا در دانشگاه شرایط را ایجاد می کند و باید پس از سال ها جمع بندی و ساماندهی شود.

دکتر کبگانیان با تاکید بر اینکه سهمیه کنکور تعیین می شود نه لغو، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 26 سهمیه فعال برای کنکور داریم که اکثر آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای ملی تصویب شده است. برخی از مشاوران اسلامی. این سهمیه ها متناقض یا تا حدودی متناقض هستند. منسوخ شده و نیاز به بازنگری دارد، بنابراین برچیده شدن بحث سهمیه بندی ضروری است. نکته دیگر اینکه مردم خواستار رعایت حقوق عمومی هستند و همه عدالت را درک می کنند. در حال انجام است.

وی گفت: در این جلسه موارد بسیار جزئی تری از جمله سهمیه بومی سازی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و مزایای این سهمیه بر اساس امکان افزایش پذیرش مورد بررسی قرار گرفت. در مناطق کمتر برخوردار افزایش یافته است. می توان گفت که ماندن فارغ التحصیلان در استان خود می تواند کار خوبی باشد، اما نکات منفی نیز وجود دارد که باید به آن توجه شود. مناطق خلع شد در حالی که روابط قبیله ای و رفت و آمد استان ها با این سهمیه کاهش یافت.

دبیر دفتر علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه شهدا در برهه های زمانی مختلف از خود گذشتگی کرده اند و وظیفه نظام است که از این افراد حمایت کند، گفت: باید مراقب باشیم که نگذاریم. نکات منفی این سهمیه ها را برجسته کنید.”

وی گفت: برخی عدم توازن حداقل های علمی در سهمیه ایثارگران گزارش شده و مقرر شده است در این خصوص بررسی دقیقی انجام شود که تاکنون برخی از سهمیه ها مشروط و برخی مشروط هستند.

وی گفت: برای ایثارگران 25 درصد قبولی خوبی در کنکور داریم، قبولی 5 درصدی هم برای ایثارگران داریم، اما امکان جابجایی بین این سهمیه های خالی گاهی باعث آسیب می شود. تایید بد نیست، اما مجوزی که در آن داده ها گاهی اوقات باید بررسی شود.

وی با تاکید بر حمایت از مناطق نیازمند و ایثارگران گفت: این سهمیه ها به معنای حذف آنها نیست.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نکته دومی که در جلسه امروز مطرح شد، پرهیز از ایجاد شکاف های علمی زیاد بین داوطلبان است، چه سهمیه و چه ظرفیت خالی در نظر گرفته شود، آماده باشید.

وی افزود: باید بین جمعیت ثبت نام شده و کسانی که حضور یافته اند یک تناسب وجود داشته باشد در صحن شورا حاضر شوید. ایده آل توانمندسازی و حمایت از عزیزان است.

دکتر کبگانیان با تاکید بر اینکه تمام سهمیه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی باید زمان بندی شود، گفت: سهمیه زلزله در یک منطقه خاص طبیعی است که برای تعداد محدودی از ما در شورای عالی باید رعایت شود. انقلاب فرهنگی در این زمینه مشاهده کرد. ما انجام دادیم، اما برخی وقت نداشتند.

وی با بیان اینکه تهیه سهمیه کنکور مربوط به کنکور 1401 نیست و تغییر سهمیه می تواند به 1402 یا 1403 برسد، گفت:

به گزارش سلام آنلاین، حالا با توجه به وحدت دولت و شورای اسلامی، باید دید در سال جدید اقدامات ملموسی از سوی تصمیم گیران برای بازنگری در اسناد سهمیه بندی انجام می شود یا این موضوع پابرجاست.با کنکور آزمون ورودی دانشگاه وجود دارد، داوطلبان باید با پدیده ای به نام سهمیه مواجه شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا