اجتماعی

آیا شیر بادام جایگزین مناسبی برای شیر گاو است؟

شیرهای غیر لبنی اخیرا جای خود را در قفسه سوپرمارکت ها باز کرده اند و شیر بادام یکی از پرطرفدارترین شیرهای سال های اخیر بوده است و متاسفانه به دلیل کمبود مواد مغذی در جامعه بسیاری از مردم شیر بادام را جایگزین شیر گاو کرده اند.

به گزارش سلام آنلاین. جایگزینی شیر بادام به جای شیر گاو بسیار رایج است، به خصوص در بین گیاهخواران. اما دلایلی برای جایگزینی شیر بادام با شیر اشتباه وجود دارد:

نکته اول: شیر گاو در گروه لبنیات و بادام در گروه گوشت و گروه جانشین آن قرار می گیرد. بنابراین این دو نوشیدنی به دو گروه غذایی متفاوت تعلق دارند و غیر قابل جایگزینی هستند.

دوم اینکه هدف اصلی از مصرف شیر و سایر لبنیات تامین کلسیم است. بنابراین اگر قرار است شیر ​​بادام را با شیر گاو جایگزین کنیم، باید مطمئن شویم که میزان کلسیم این دو نوشیدنی برابر است. یک لیوان شیر حاوی حدود 315 میلی گرم کلسیم است که 30 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند. این در حالی است که هر بادام حاوی 3 میلی گرم کلسیم است. بنابراین کلسیم موجود در حدود 100 عدد بادام معادل کلسیم یک لیوان شیر است.

سوم اینکه وجود لاکتوز (قند شیر)، نسبت مناسب کلسیم به فسفر و حل شدن کلسیم در شیر باعث افزایش جذب کلسیم در شیر می شود. در حالی که وجود ترکیباتی مانند فیتات، اگزالات و پلی فنل ها در منابع گیاهی مانند بادام مانع از جذب کلسیم می شود.

چهارم، میزان پروتئین در 100 سی سی شیر حدود 3 گرم است در حالی که میزان پروتئین در 100 سی سی شیر بادام حدود 1 گرم است. بنابراین، جایگزینی شیر بادام به جای شیر گاو در صورتی که سایر منابع پروتئین حیوانی به مقدار کافی مصرف نشود، بدن را در معرض خطر سوء تغذیه به دلیل کمبود پروتئین قرار می دهد. این امر به ویژه برای کشیشان اهمیت دارد.

به گفته موسسه ملی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، بادام همچنین دارای عملکردهای مفیدی است، از جمله موارد زیر:

از آنجایی که این نوشیدنی گیاهی است، به طور طبیعی فاقد کلسترول است.

سرشار از اسیدهای چرب ضروری است.

نوع خانگی آن فاقد قند افزوده است و برای بیماران دیابتی مناسب است.

حاوی سطوح بالایی از ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان است.

به دلیل کم بودن میزان فسفر و پتاسیم می تواند نوشیدنی مناسبی برای بیماران کلیوی باشد، در واقع میزان آن باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

شیر بادام به طور کلی یک نوشیدنی مفید است که می توان آن را در حد اعتدال با ذائقه مصرف کرد. اما نباید آن را جایگزین شیر گاو دانست.

چرا شیر بادام را با احتیاط مصرف کنیم؟

احتمال حساسیت به پروتئین

میگرن به دلیل سطوح بالای تیروزین (نوع اسید آمینه)

مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می کند

امکان بیش فعال نگه داشتن و اضافه وزن کودکان به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی و طبیعی در انواع تجاری آن.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا