اقتصادی

آیا روند صعودی طلا با وجود ریزش خریداران ادامه خواهد یافت؟

محصولی را تصور کنید که تعداد خریدهای آن در سه ماه گذشته 26 درصد کاهش یافته اما 12.8 درصد افزایش یافته است. به دنیای طلای بیگانه خوش آمدید!

به گزارش سلام آنلاین ، داده های به روز شده Metals Research نشان داد که تقاضای فیزیکی طلا در سه ماهه اول سال 2020 به 753 تن رسیده است که از 1101 تن در سه ماهه اول امسال کاهش یافته است. این رقم کمترین تقاضای سه ماهه طلا در 11 سال بود که ناشی از شیوع یک بیماری همه گیر کوروی ویروس بود که جواهرات ، شمش ها و سکه ها را از اوج خود فرو می برد.

با این حال ، در همان زمان ، ویروس Korona ، ورود سرمایه به ETF را افزایش داد و ذخایر طلای 300 تن را در سه ماهه اول افزایش داد و به رکورد 3000 تن رسید.

قیمت طلا از 1.517 دلار در پایان سال 2019 به رکورد بالای 1700 دلار در ماه گذشته رسید و در 14 آوریل به 1746 دلار و 50 سنت رسید که بالاترین سطح در بیش از هفت سال است.

حرکت قیمت نشان می دهد که طلا تحت تأثیر علاقه سرمایه گذاران و نقش سنتی آن به عنوان یک پناهگاه امن در مواقع عدم اطمینان اقتصادی قرار دارد.

تاکنون این تقاضا برای جبران کاهش تقاضای جسمی در چین و هند ، بزرگترین خریداران طلا در جهان کافی بوده است ، اما سؤال این است که آیا این وضعیت ادامه خواهد یافت یا عدم وجود تقاضای فیزیکی مانع از رشد طلا خواهد شد.

اگر تقاضای بدنی برای طلا در چین و هند ضعیف باقی بماند ، ممکن است ادامه روند افزایش قیمت طلا بر اساس جریان سرمایه گذاری دشوار باشد.

تقاضا برای جواهرات در چین در سه ماهه اول 62 درصد کاهش یافت ، در حالی که سرمایه گذاری روی شمش و سکه های طلا در مقایسه با سال گذشته 53 درصد کاهش یافت. تقاضا برای جواهرات در هند 34 درصد کاهش یافت ، در حالی که سرمایه گذاری روی شمش و سکه های طلا 49 درصد کاهش یافت.

این کاهش بی سابقه به دلیل تأثیر قرنطینه بر گسترش تاج ویروس بود ، اگرچه قرنطینه هندی در اواخر ماه مارس و در اواخر سه ماهه اول آغاز شد.

آیا تقاضای بدنی بهبود می یابد؟

سؤال این است که آیا پایان قرنطینه تقاضای فیزیکی طلا در چین و هند را به کشور سابق بازگرداند و اگرچه ممکن است از وضعیت نامطلوب در سه ماهه اول بهبود یابد ، ممکن است مدتی طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد.

تقاضای هند ممکن است با بالا رفتن قیمت داخلی فلج شود. طلا برای تحویل فوری 133 روپی افزایش یافت و به 1770.05 دلار در هر اونس در میانه ماه رسید و در هفته گذشته به 129،117 روپیه رسید.

از اواخر سال گذشته ، قیمت طلا با 19.3 درصد و از پایان سال 2018 – 44.7 درصد افزایش یافته است. چنین افزایش شدید قیمت به معنی کاهش تقاضای مصرف کننده برای فلزات گرانبها است که نقش مهمی در میراث فرهنگی هند دارند.

طلا همچنین در 14 آوریل به یوان چینی رسید و به 12304 یوان (1742.78 دلار) رسید. در حالی که قیمت های بالای محلی می تواند تقاضا برای جواهرات را کاهش دهد ، می تواند فرصت های سرمایه گذاری را نیز تقویت کند.

با این وجود مدتی طول خواهد کشید تا تقاضای چینی و هندی برای بازگشت طلا به حالت عادی برگردد و تا آن زمان روند صعودی طلا تا حد زیادی با تقاضای سرمایه گذاران غربی مشخص می شود.

به گفته رویترز ، افزایش شدید عرضه پول توسط بانک های مرکزی و دولت ها و همچنین پایین آمدن نرخ بهره به صفر ، مطمئناً از قیمت طلا حمایت می کند. اما اگر همانطور که اخیراً تحلیلگران بانکی ایالات متحده پیش بینی کرده اند ، انتظار می رود طلا در 18 ماه آینده به 3000 دلار در هر اونس افزایش یابد ، اقتصاد جهانی در وضعیت بسیار بدتری از رکود بزرگ دهه 1930 قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا