عمومی

آیا تسخیر سفارت آمریکا غیرقانونی بود؟

آیا تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی بود؟

دکتر فواد ایزدی، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در گفت وگو با سلام آنلاین گفت: تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 غیرقانونی نیست. در همان زمان، دانشمندان مشهوری مانند ریچارد فالک از ایالات متحده (استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون) در این مورد اظهار نظر کردند. اظهارات او با انتقادات گسترده ای در ایالات متحده مواجه شده است.

به این سوال پاسخ دهید که چرا گرفتن لانه جاسوسی غیرقانونی است؟ او گفت که چون سفارت آمریکا به عنوان “سفارت” عمل نمی کند. در واقع کلمه لانه جاسوسی کلمه صحیحی است و اسناد به دست آمده از آن محل نیز این موضوع را تایید می کند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: اسناد نشان می دهد که سفارت آمریکا در ایران کار عادی دیپلماتیک انجام نداده، بلکه به محل رسمی جاسوسی و اقدامات امنیتی علیه مردم ایران تبدیل شده است.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا از طریق سفارت خود در ایران در صدد ضربه زدن به انقلاب فراری است، خاطرنشان کرد: سفارت آمریکا که از سال 1332 کودتا در آن رهبری می شد و ایرانی ها به دلیل اقدامات خصمانه سفارت آمریکا. نمی خواهید دو بار از سوراخ عبور کنید. انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح بین المللی، کسانی که در سفارت می ایستند مصونیت سیاسی دارند. اما با ادامه جاسوسی افراد به جای دیپلماسی، امتیازات خود را از دست می دهند. سفارت آمریکا در ایران جولانگاه جاسوسی و خرابکاری است. اعضای سفارت گروگان گیری دیپلمات نیستند. در عوض، آنها تحت هدایت دیپلمات ها دست به جاسوسی زدند و اسناد Nest بعداً این را تأیید کرد.

این استاد دانشگاه جنایات سفارت آمریکا علیه ایران را ندانست و گفت: استفاده از ابزار دیپلماتیک برای فعالیت های غیر دیپلماتیک کاری است که آمریکا نه تنها علیه ایران بلکه علیه کشورهای همسایه انجام داده است. به عنوان مثال، اخیراً فاش شد که سفارت آمریکا در آلمان در حال گوش دادن به سخنرانی صدراعظم مرکل است. زمانی که این موضوع فاش شد، مقامات آمریکایی نه تنها آن را تکذیب نکردند بلکه عذرخواهی کردند.

دکتر مهدی خانعلی زاده، کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال گفت: در تحلیل ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال 1958 توسط دانشجویان، باید بین این رویداد و سایر اقدامات مشابه – مانند تسخیر، تمایز اساسی قائل شویم. سفارت انگلیس در سال 1988 و حمله به کنسولگری عربستان در مشهد – خاطرنشان کرد. این تفاوت باعث شد که رهبرانقلاب به رویداد اول نگاه حمایتی و به دو رویداد بعدی نگاه انتقادی داشته باشند.

خانعلی زاده با اشاره به حافظه تاریخی مردم ایران از آمریکا در این کشور گفت: ایرانیان کودتاهای آمریکا را علیه دستاوردهای سیاسی خود برای دستیابی به آزادی و دموکراسی در ایران تجربه کرده اند. وقایع 28 مرداد 1332 و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق یک تراژدی تاریخی برای مردم ایران بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 با انتشار برخی از نشریات درباره سفارت و تلاش آمریکا در تهران تکرار شد. برای انجام یک کودتای دیگر. اسنادی که بعداً از داخل کندوی جاسوسی به دست آمد این اطلاعات را تأیید کرد.

وی گفت: یکی از تردیدها در این زمینه تاکید دولت بر اخراج سفیر و نماینده آمریکا در ایران برای جلوگیری از کودتا است.

خانعلی زاده افزود: پاسخ به این سوال را باید داد که مقامات دولت موقت در همان زمان – سه روز قبل از دستگیری سفارت آمریکا در تهران – در الجزایر حضور داشتند و به صورت حضوری در مورد آن صحبت کردند و با مقامات آمریکایی آنچه اتفاق افتاد بازتاب گسترده ای داشت. وی در رابطه با این دیدار به تمرین روز بیست و هشتم مرداد پرداخت و مردم و دانشجویان را به فکر تسخیر سفارت آمریکا در تهران انداخت و هر چه زودتر از دستاوردهای انقلاب خود دفاع کرد و در واقع تسخیر کندو جاسوسی آمریکا بود. فوران نفرت مردم ایران از اقدامات خصمانه آمریکا بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا