اجتماعی

آمادگی شهرداری برای عرضه ۴ هزار میلیارد تومان از املاکش در بورس کالا

ابوالفضل فلاح معاون اداری مالی و اقتصادی شهرداری تهران از آمادگی این سازمان برای عرضه ۴ هزار میلیارد تومانی از دارایی های خود در قبال آن خبر داد.

به گزارش سلام آنلاین، معاون وزیر دارایی و اقتصاد تهران در گفت‌وگوی رادیویی درباره عرضه دارایی‌های شهرداری در بورس کالا، گفت: مشکل اساسی‌تر این است که تهران را به بازار سرمایه می‌بریم، از نظر تامین مالی و شفافیت. یکی از موضوعاتی که می خواهیم در بازار سرمایه به آن بپردازیم، بحث ایجاد دارایی است، به ویژه در حوزه املاک که فروش املاک در بورس است.

معاون امور اقتصادی و دارایی تهران افزود: در گذشته فروش از طریق مزایده بود که 1.5 تا 2 ماه زمان می برد و اگر استقبال نمی شد تا دو ماه ادامه داشت. در حالی که شفافیت کمی وجود دارد، اما در بازار سرمایه و بورس یک هیئت حاکمه قوی متشکل از سه قوه وجود دارد و این عرضه در هفت روز اتفاق می افتد و ما هفت روز جلوتر هستیم و یک آینه و یک سالن شیشه ای وجود دارد.

فلاح گفت: یک امکان دیگر تبدیل اعتماد مردم به املاک به پول نقد و گنجاندن آن در پروژه ها است. بخش دیگر، بدهی به پیمانکار، اکنون از طریق مکانیزمی رخ می دهد که در آن حداقل 30 درصد ارزش ملک به شهرداری تلف می شود.

وی افزود: مکانیزمی که بازار سرمایه در اختیار ما قرار داده است این است که نقل و انتقالات غیرنقدی پیمانکار به عنوان جریان نقدی پیمانکار پذیرفته شده و پیمانکاران ما بتوانند به نیازهای خود دسترسی داشته و دریافت کنند.

معاون امور دارایی و اقتصاد تهران گفت: برآورد اولیه ما این است که اکنون آماده عرضه حدود 4000 میلیارد تومان ملک و کمک به تعادل در بازار هستیم. با انجام این کار، می‌توانیم دارایی‌ها را شفاف‌تر و مولدتر کنیم و همچنین به تعادل و کاهش انتظارات کمک کنیم. در بورس کالا، قیمت پایه، قیمت کارشناسی است و با استقبال افزایش می یابد. تفاوت قیمت کارشناسی با قیمت بازار حدود 20 تا 25 درصد است و معمولا بین این دو عدد می فروشیم و متقاضی هم سود می برد. پیش بینی ما این است که از پیمانکاران و افراد حقیقی استقبال خوبی شود.

فلاح گفت: در هر تغییری امکان مقاومت وجود دارد. برای کاهش این کشمکش، فعلاً راه را نبسته ایم و مسیر حراج را برای املاکی که قابل عرضه در بورس نیستند باز نگه داشته ایم. اما این جاده غیرشفاف سهامدارانی دارد که تمایلی به طراحی این جاده شفاف ندارند. اما باید اموال شهرداری را که دارایی مردم در شهر است به پول نقد واقعی تبدیل کنیم و برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

وی گفت: امروز شوراهای جوان انقلابی خوش فکر در این نهاد ایستاده اند و انتظار می رود حمایت و هدایت کنند تا هر کاستی برطرف شود.

تاکید شورای شهر و شهرداری بر جلوگیری از رانت و فساد

احمد علوی، عضو شورای شهر نیز گفت: «بحث مبادله ملکی بر اساس آسیب شناسی در بحث تهاتر و غیرنقدی است. در بحث بیع ملک، روش های غیر نقدی و تهاتری بیش از پیش مورد آزمایش قرار می گیرد و اشتباهات زیادی صورت می گیرد. نظافت کمتر به صورت مستقیم در شهرداری انجام می شود و کمبود نظافت در قالب دلال وجود دارد و در این راه 50 درصد منابع و حقوق شهر هدر می رود. ما باید تا حد امکان از این موارد انتقاد کنیم. ملک باید در بورس ملک باشد و قیمت واقعی باشد و موضوع ماهیت آن باشد و در بحث قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که شورای شهر تهران و شهردار بر آن تاکید کرده اند بحث شفافیت و صیانت از استخدام و فساد در شبکه مالی است. در شوراها و شهرداری ها برنامه ریزی می شود تا این موارد شفاف باشد و از تضییع حقوق شهر جلوگیری شود. پرداختن به این مسائل و ترویج آن کار دشواری است که می تواند به درآمد شهر از این راه کمک کند و ما را از افزایش هزینه ها برای شهر و کاهش هزینه ها برای شهر و شهروندان باز دارد.

شهرداری سریعاً املاک و مستغلات را در بورس کالا عرضه می کند.

معین محمدی پور، مدیر بورس کالا گفت: بورس کالای ایران از تابستان گذشته امکاناتی را برای املاکی که در این بورس عرضه شده است، ارائه کرده است. امیدواریم با سیتی هال این گام بزرگ را برداریم اما البته کار شهرداری تا الان سریع و خوب بوده است و تا این هفته و عرضه آن در طول سال ها می توانیم شاهد پذیرش باشیم.10 روز آینده.

محمدی پور افزود: پرداخت ملک با رفع مطالبات شهرداری قابل انجام است. در این فرآیند، برنده مزایده به صورت آنلاین و شفاف انجام می شود و در صورت داشتن مطالبه از شهرستان می تواند از طریق قیمت ملک بخشی از ادعا را برآورده کند و تهاتر ارزش اصلی آن را پیدا کند. همچنین فرصت بازدید به متقاضیان داده می شود و این زمان به اطلاع خواهد رسید و همه می توانند آزادانه وارد مزایده شوند. مهلت مناقصه هفت روز است و در صورت عدم حضور مناقصه گر ادامه خواهد داشت.

مبادله کالا به عنوان مرجع اطلاع رسانی ارزش املاک برای شهروندان

عماد الدین سخایی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی اقتصادی استان تهران گفت: فروش کالا. ثروت یکی از این بحث هاست. طی سال‌ها، بازار مسکن در بورس کالا فعال‌تر شده و خرید و فروش ملک از طریق بورس کالا کلید خورده است. این بازار پرنوسان بسیاری از موسسات را مجبور کرده است که دارایی های خود را از این طریق ضایع کنند.

وی با اشاره به ارزش عادلانه بازار گفت: شوراهای شهر می توانند در عرضه املاک ثابت قدم باشند. اینکه این شهر به نوعی وارد بازار مسکن شده و به عنوان یک تنظیم کننده و سرکوبگر عمل کرده است، انتظارات و توقعات را در این بازار تحریک می کند نیز می تواند منبعی باشد که مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

ساکی گفت: شهرداری نمی تواند املاک خود را بفروشد، راه خوبی برای اموال شهری نیست. استفاده از این منابع برای توسعه و بهره وری شهری واقعاً می تواند مزایای زیادی برای شهر داشته باشد. از طرفی در تعیین قیمت در مناطق مختلف مردم با مشکلات زیادی مواجه می شوند و یا به بنگاه های معاملات ملکی مراجعه می کنند و نکته خوب مبادله کالا این است که مرجعی برای اطلاع رسانی قیمت به مردم خواهند بود.

وی گفت: باید بر روی سهام مسکن و عرضه ملک تمرکز کنیم و اگر سرمایه گذاری را به این سمت هدایت کنیم، می توانیم پروژه های آینده تامین مسکن را اجرا کنیم. پس از اولین حراج می توانیم تا 7 روز و در صورتی که فاصله بین دو پیشنهاد در حراج حدود یک ماه باشد حداکثر تا 10 تا 15 روز حراج را ادامه دهیم. هر چقدر هم که در مناقصه دقت کنیم، همه نمی دانند که سوء تفاهم وجود دارد، اما وقتی معامله ای وجود دارد و کنترل آن وجود دارد، ذهن از بین می رود و مردم اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند.انتقال دارایی. اگر امسال برای اولین بار این اتفاق بیفتد می توانیم برای سال آینده برنامه های مهمی ارائه کنیم و این برنامه ها باید ادامه داشته باشد و پایدار باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا