اجتماعی

آغاز دوره‌های ارتقای صلاحیت حرفه‌ای آموزگاران از مردادماه

معاون مدارس ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز دوره آموزشی افزایش ظرفیت و حرفه ای شدن معلمان مقطع ابتدایی (طرح شهید همت) از مرداد ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش سلام آنلاین. معصومه نجفی پازوکی در نشست خبری با موضوع «تدریس مدرن، آموزش معلم ابتدایی» و رویدادهای «الف، به» گفت: موضوع اصلی ما در این زمینه به روز رسانی معلمان است. معلم مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل است، اگر همه وسایل آموزشی به هم بخورد اما معلم توانمند باشد، او به تنهایی می‌تواند تمام خلأها را پر کند، بنابراین مشکل اصلی ما در این زمینه تربیت معلم است.

او توضیح داد که در اوایل دهه 1990 کتاب های درسی جدیدی نوشته شد و رویکرد کتاب درسی تغییر کرد. او روش های حل مسئله را در ریاضیات و روش های ارتباطی در فارسی یافت. این تغییر رویکرد یک اتفاق بزرگ در محتوای آموزشی است، اما معلمان ما چقدر از این تغییر رویکرد آموزش دیده اند؟ نیم و نیم جلسات آموزشی انجام شد. وقتی در سطح ارزشیابی برنامه درسی دقت می کنیم، متوجه می شویم که آنچه در کلاس می گذرد با رویکرد اصلی برنامه درسی متفاوت است و معلم مسیری را که می داند طی می کند.

دبستان وزارت آموزش و پرورش افزود که “نتایج آن نیز نشان می دهد” در آزمون های بین المللی بسیار خوب است و ما نمی توانیم استانداردهای بین المللی را رعایت کنیم. تربیت معلم ما متفاوت است و کافی نیست 20 تا 30 ساعت باز شود. امسال ما در پروژه شهید همت یک دوره تربیت معلم داریم که هدف از این طرح شروع یک سری گفتگوهای آموزشی بین معلمان از طریق شبکه سازی در سراسر کشور است.

نجفی پازوکی یکی از موضوعات روی میز معلم در طرح شهید همت را برنامه درسی کلاس درس دانست و توضیح داد: محتوا باید جذاب و کاربردی باشد تا معلم وارد بحث شود. در طرح شهید همت قرار است روند آموزش در سطح معلمان در کشور آغاز شود. این معلمان نویسنده کتاب های درسی هستند و روش های نوین برنامه درسی را می شناسند و استانداردهای بین المللی را می شناسند. اینها نمایندگان کشور و مردم استانی هستند که برای دریافت آموزش آمده اند و مطالب ضبط شده و در اختیار معلمان استانی قرار گرفته است. معلمان استانی به معلمان منطقه ای و معلمان منطقه ای به معلمان متوسط ​​آموزش می دهند و در نهایت حلقه ای متشکل از 10 معلم تشکیل دادند.

وی افزود که در این راستا 120 هزار معلم در سراسر کشور شبکه ای هستند. از آذر 1401 شروع کردیم. وقتی به شبکه 10 نفره رسیدیم، سال تحصیلی تمام شد. اگرچه نصب ریل به پایان رسیده است اما هدف اصلی در کلاس محقق نشده است و امسال قصد داریم آموزش را از مرداد ماه آغاز کنیم.

دبستان وزارت معارف گفت که در پایان کار دو کار انجام شد. یکی سنجش صلاحیت معلمان است که باید توسط مرکز سنجش برای ابزار سنجش دقیق تولید شود و دیگری دوره جدید یادگیری است. مشکل اصلی ما طراحی آموزشی است، معلم باید یک طرح آموزشی برای موضوع کتاب درسی داشته باشد، یعنی باید مهارت کامل برنامه درسی را داشته باشد. به این ترتیب ما نه تنها روی مدارک حرفه ای کار می کنیم، بلکه صلاحیت های حرفه ای در نظر گرفته می شود. در نهایت سامانه ای با آدرس «عصر جدید» طراحی شد و معلمان آموزش دیده شهید همت قصد دارند کارهای طراحی آموزشی و فیلم های آموزشی خود را ارسال کنند.

نجفی پازوکی افزود: 20502 شغل بارگذاری شد. حدود 80000 معلم از 120000 معلم می توانند وارد این بحث آموزشی شوند و ما 20000 شغل از 80000 معلم دریافت می کنیم. یعنی 25 درصد آنها آثار ارسال کرده اند. بیش از 134 هزار بازدید از سامانه انجام شد. معلمان پروژه شهید همت بهترین ها را انتخاب می کنند و جلسات حضوری در منطقه برگزار می شود. 26000 نفر برای شرکت در بحث آموزشی ثبت نام و اعلام آمادگی کرده اند و در پایان در مورد سخنرانی نظر داده و بهترین سخنرانی انتخاب خواهد شد. ما از هر هشت رشته یک نامزد داریم.

وی افزود: در نهایت 256 اثر به مرحله کشوری راه یافت و 32 اثر در داوری کشوری برگزیده شدند. هفته آینده این 32 اثر در رویداد «التا» به نمایش گذاشته می شود و بحث های آموزشی در آنجا انجام می شود. محل برگزاری رویداد «الف تا» مصلی تهران است که غرفه داریم و نمایشگاه از 17 تا 30 تیرماه برپاست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا