آخرین وضعیت صید پشه آئدس و موارد تب دنگی در کشور

آخرین وضعیت صید پشه آئدس و موارد تب دنگی در کشور

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت از افزایش فعالیت پشه آدلاید با توجه به سرمای هوا ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر تنها بخشی از کشور به پشه آلوده است و شیوع‌های محلی رخ می‌دهد. فقط در این بخش

دکتر شهنام آرشی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص آخرین وضعیت انتقال دنگی در داخل کشور گفت: در حال حاضر پشه های آلوده در قسمتی از کشور و تکثیر محلی در این نقطه در حال انجام است. در گذشته در دو نقطه کشور «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» وجود پشه آلوده گزارش شده است. در نتیجه، انتقال های محلی در این دو نقطه ذکر شده است. بر اساس گزارش ها، مدتی است که عفونت های محلی در بندرلنگه گزارش نشده است.

وی گفت: در حال حاضر پشه های آلوده در شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند و عامل انتقال هستند. با وجود اینکه پشه های آلوده در برخی نقاط کشور وجود دارند اما با سرد شدن هوا به ویژه در چابهار نگران افزایش فعالیت پشه ها هستیم.

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت انتقال محلی دنگی گفت: اگر پشه‌های آلوده در هر منطقه وجود داشته باشند، امکان انتقال تب دنگی در آن منطقه وجود دارد. با توجه به این شرایط، اگر افراد در معرض نیش پشه Aedes قرار گیرند، خطر ابتلا به تب دنگی وجود دارد. نکته مهم و اساسی این است که امکان انتقال بیماری تب دنگی در منطقه آلوده به پشه و انتقال بیماری هرگز انتخابی نیست.

وی با اشاره به اینکه پشه ها در برخی نقاط کشور گسترش یافته است، گفت: پشه آئدس در 7 استان کشور یعنی 3 استان شمالی و 4 استان جنوبی مستقر شده است. بخش‌هایی از کشور نیز در نواحی اطراف هفت استان قرار دارند که پشه‌ها در آن‌ها گسترده است، بنابراین خطر انتشار پشه‌ها به این استان‌ها وجود دارد. بنابراین با وجود اینکه گزارشی از وجود پشه در مناطق همجوار استان های مذکور وجود ندارد، اما احتمال وجود پشه در آنها وجود دارد. «پارس آباد مغان» و «بیله سوار» اردبیل «خداآفرین» در آذربایجان شرقی از جمله مناطقی هستند که احتمال حضور پشه در این مناطق وجود دارد.

آرشی تاکید کرد: بخش‌هایی از استان‌های کرمان، جنوب فارس، خوزستان و زنجان از آسیب‌پذیرترین مناطق برای پشه‌های آئدس هستند. اما هنوز پشه در این مناطق صید نشده است. پشه ها به تدریج در آب و هوای گرم نفوذ می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا