آخرین مَرکبِ ناصرالدین شاه – سلام آنلاین

ناصرالدین شاه به مناسبت پنجاهمین سالگرد سلطنت عبدالعظیم در هنگام ترور توسط میرزا رضا کرمانی به زیارت حرم رفت. او را سوار بر ارابه ای کردند که اکنون به نام «ناصرالدین شاه قاتل» شناخته می شود. اشراف، یکی از معروف ترین کارخانه های حمل و نقل اروپا، به دستور ایران ساخته شد و اکنون بخشی از میراث تاریخی ایران است.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

به گزارش سلام آنلاین، “کالسکه اسبی ناصری” که در موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است، پس از سال ها اولین کالسکه اسب سوار سلطنتی در ایران بود که توسط یکی از معروف ترین کارخانه های حمل و نقل جهان ساخته شد.در اروپا. به نام “پارچه واگن”. کارخانه در اتریش.

ناصرالدین شاه شش سال پس از به تخت نشستن در سن 23 سالگی، حسینعلی خان معیرالممالک را رئیس ضرابخانه و خزانه – برای خرید ارابه سلطنتی منصوب کرد. حسینعلی خان با روابط موجود بین ایران و اتریش برای ایجاد دارالفون، دستور تولید ویلچر را به کارخانه پارچه واگن اتریش صادر کرد. مجموع هزینه این سفارش در آن زمان (1854 م / 1233 م) پنج هزار تومان قاجار بود.

این ویلچر دارای 8 پنجره است که تنها 3 تای آن قابل پایین آمدن و بلند شدن است که 2 پنجره در در و یکی در جلوی ویلچر قرار دارد. پنجره بدون دستگیره است و توسط تسمه پارچه ای بالا و پایین می شود.

چرخ های گاری از چوب لاستیکی ساخته شده است که پیاده رو را لمس می کند. جلوی کالسکه برای وسایل لازم جهت تعمیر کالسکه در مواقع ضروری می باشد. هر دو طرف اتاق دارای آینه هایی است که با نقاشی های دیواری روی آینه ها تزئین شده است.

محفظه حمل به وسیله سیم و فنر به بدنه متصل می شود تا لرزش محفظه کنترل شود.

علامت ایست جلوی گاری برای چسباندن اسب به گاری است و در مراسم مختلف از 4 تا 6 اسب برای کشیدن گاری استفاده می شود.

رنگ اصلی کالسکه با تزئینات قرمز رنگ آمیزی شده است که در دوره پهلوی با تزیینات لغزنده و نمادهای خاندان پهلوی سیاه شده است. صندلی ها و داخل کالسکه از پارچه آبی و ساتن ساخته شده است.

اولین راننده ویلچر این دستگاه لطف الله خان کلسکچی باشی بود.

آخرین باری که ناصرالدین شاه از ارابه استفاده کرد، روز قتلش در حرم حضرت عبدالعظیم در سال 1275 بود. پس از مرگ ناصرالدین شاه، ارابه ناصری همچنان در مراسم رسمی مورد استفاده قرار می گرفت.

در دوره پهلوی دوم، ارابه های ناصری بارها در مراسم سلطنتی و برای استقبال از سران کشورها استفاده می شد. با انقراض قاجار در دوره پهلوی، پس از تغییر رنگ ارابه به سیاه با تزئینات طلا، در تاجگذاری دو هزار و پانصد ساله مورد استفاده قرار گرفت.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

در مراسم استقبال از ملکه و پادشاه انگلستان در سال 1339. مراسم استقبال از پادشاه دانمارک در سال 1342. اولاف پنجم – پادشاه نروژ در سال 1343 به ایران سفر کرد. شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در سال 1353 و در هنگام تاجگذاری محمدرضا پهلوی در سال 1346 در این مراسم از ارابه های ناصری استفاده شد.

کالسکه اسب نجیب کالسکه اسبی لوکسی است که برای حمل و نقل اشراف و خانواده سلطنتی استفاده می شود.

در آخرین روز سال 1403 پس از مرمت، کالسکه در موزه وسایل نقلیه تاریخی ایران به نمایش درآمد. این موزه در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج واقع شده است. قیمت بلیت برای مهمانان داخلی 84 هزار و برای مهمانان خارجی 500 هزار است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا