تازه های کسب و کارعمومی

آبیاری درخت بادام در زمان گلدهی

درخت بادام همانند سایر درختان میوه برای رشد و نمو و تولید محصولی با حجم و کیفیت بالا به مقدار مناسبی از آب نیاز دارد. در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات مفیدی در خصوص میزان آب مورد نیاز بادام و روش های آبیاری آن خدمتتان ارائه کنیم. دعوت می کنیم در ادامه با طراح گستر آب آرا همراه باشید.قیمت نهال بادام تحت تاثیر فاکتورهایی مانند شناسنامه‌دار بودن و سن درخت قرار می‌گیرد

◾️درخت بادام و خصوصیات طبیعی

درخت بادام بومی خاورمیانه است و در فصل پاییز کاشته می شود. این درخت دارای دو گونه ی تلخ و شیرین می باشد. که از گونه تلخ برای مصارف دارویی و تزیینی و از گونه شیرین برای تهیه آجیل استفاده می شود. شکوفه‌های معطر درخت بادام که از اواخر زمستان تا اوایل بهار به رنگ صورتی روشن یا سفید شکوفا می شوند.

مدت زمان گلدهی نیز بسته به شرایط آب و هوایی می تواند تا ۳۰ روز طول بکشد. همچنین اگر میزان آب مورد نیاز درخت بادام در زمان مناسب تامین گردد موجب افزایش تعداد شکوفه ها می شود. زمانی که سه چهارم پوسته بادام شکافته شود، میوه بادام آماده برداشت است. و هر درخت بادام بین ۲۵ تا ۵۰ سال می‌تواند میوه باکیفیت تولید کند.

کود های مورد نیاز بادام کود ازته، کود فسفر، کود پتاسیم و کود نیتروژن است که در فصل بهار و تابستان همزمان با آبیاری استفاده می شود.

◾️آبیاری درخت بادام

درخت بادام با وجود اینکه نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است و در تمام شرایط آب و هوایی خود را وفق می دهد اما در مناطق گرمسیری کمبود رطوبت باعث ریزش برگ ها و کاهش محصول می شود. در حالی اگر آبیاری به طور صحیح انجام شود باعث رشد سریع درختان وتولید میوه ای در تناژ بالا و با کیفیت بسیار خوب خواهد شد.

همچنین آبیاری بیش از اندازه نیز برای درخت مضر است. مطالعات علمی نشان می دهد درخت بادام سالانه به ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی متر آب نیاز دارد و اگر مدیریت آبیاری به درستی انجام شود باعث افزایش ۳تا ۴ برابری میزان محصول می شود.

◾️عوامل موثر بر آبیاری درخت بادام

◀️شرایط آب و هوایی

▫️آب : درخت بادام در مناطق معتدل و کوهستانی به دلیل شرایط جوی و زمستان های پر بارش محصول پر باری می دهد. در حالی که در مناطق خشک و کم بارش اگر رطوبت به اندازه کافی به درخت نرسد موجب کاهش تولید بادام می شود.

▫️نور : بادام به حداقل شش ساعت تابش نور مستقیم در روز نیاز دارد تا شکوفه‌های بیشتر و محصول بهتری دهد.

▫️دما : دمای مناسب برای رشد درخت بادام ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. این درخت برای رشد به یک دوره هوای سرد ( ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساعت) نیاز دارد . اما به دلیل اینکه شکوفه های آن خیلی زود باز می شوند احتمال سرما زدگی وجود دارد.

◀️نوع خاک

با وجود اینکه درخت بادام در انواع خاک ها قابل رشد است اما بهترین خاک برای آن خاک سست شنی یا لومی می باشد و در خاک رسی رشد چندان خوبی ندارد. همچنین خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد و ph آن بین ۶ تا ۷ باشد.

◀️سن درخت

نهال های جوان بادام تا ۲ سال اول به تعداد دفعات بیشتری به صورت غرقابی نیاز دارند تا ریشه ها رشد مناسبی پیدا کنند. و با افزایش سن درخت تعداد دفعات آبیاری کاهش می یابد.

◀️نوع آبیاری

روش های آبیاری سنتی که از گذشته رواج داشته مانند روش غرقابی معمولا به حجم زیادی از آب برای آبیاری نیازمند است .در حالی استفاده از روش های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای میزان آب مصرفی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و با حفظ رطوبت خاک به بهبود کیفیت بادام تولیدی کمک می کند.

تحقیقات علمی نشان می دهد میانگین آب مورد نیاز باغ بادام به روش سنتی ۶-۸ هزار متر مکعب و به روش آبیاری قطره ای ۳ هزار متر مکعب می باشد.

◾️میزان آبیاری درخت بادام

میزان آب مورد نیاز درخت بادام در مراحل مختلف چرخه زندگی آن، یعنی از زمان کاشت تا داشت و برداشت متفاوت است و آبیاری باید به صورت دقیق تنظیم شود تا از پوسیدگی ریشه و خشک شدن آن جلوگیری شود. آب مورد نیاز برای نهال بادام تا دو سال اول؛ هفته ای یک مرتبه است که نهال ها به خوبی رشد کنند.

با بزرگ شدن درختان آبیاری باید به صورت مرتب دو هفته یک بار انجام شود. آبیاری در اسفند و فروردین ماه به صورت تقریبی انجام می شود. اما از خرداد تا مرداد ماه حتما باید میزان آبیاری به ۱۰ میلی متر برسد و با خنک شدن هوا کم کم از حجم آبیاری کاسته می شود، به طوری که در شهریور ماه باید هر هفته پنج سانتی‌متر آب به درخت برسد.

در مهر، آبیاری به دو سانتی‌متر و در آبان به کمتر از دو سانتی‌متر می رسد. البته در ماه‌های فصل پاییز، می توانید درخت بادام را با یک سوم آب کمتر از حد توصیه شده نیز آبیاری کرد؛ بدون اینکه سلامت کلی درخت را به خطر بیوفتد. همچنین بهتر است ۳ تا ۴ روز قبل از برداشت بادام آبیاری متوقف گردد.

◾️زمان مناسب آبیاری درخت بادام

بهترین زمان آبیاری بادام درختی صبح زود زمانی که هوا خنک است می باشد.

◾️انواع روش های آبیاری درخت بادام

روش های سنتی

۱_آبیاری کرتی ( غرقابی)

یکی از روش های سنتی برای آبیاری درختان بادام استفاده از روش غرقابی است. در این روش کل مساحت باغ به کرت هایی با طول و عرض مشخص تقسیم شده و با مرز از هم جدا می شوند. و در هنگام آبیاری؛ آب از بالای کرت وارد شده و تا انتهای آن ادامه می یابد.

تنها مزیت این روش این است که آب به اعماق زمین نفوذ کرده و ریشه ها سیراب می شوند. اما در این روش میزان مصرف آب بسیار بالاست. همچنین آبیاری کل سطح باغ باعث رشد و گسترش علف های هرز می شود. در روش کرتی امکان شیوع بیماری های قارچی در درخت بادام زیاد است و آبیاری تنها در اراضی با شیب کم و مسطح امکان پذیر است.

۲_آبیاری حوضچه ای

در این روش آب از جوی اصلی جریان پیدا کرده و از طریق جوی های فرعی به یک حوضچه دایره ای شکل که در اطراف تنه ی درخت ایجاد شده می رسد. ‏این حوضچه با بزرگ شدن درخت گسترده تر می شود تا کل محوطه رشدی ریشه آبیاری شود.

آبیاری حوضچه ای نسبت به روش کرتی بهتر عمل می کند. زیرا هدر رفت آب در آن کمتر و راندمان تولید بهتر است. همچنین رشد علف های هرز به جوی اصلی و فرعی و حوضچه محدود می شود.

◀️روش های آبیاری نوین

امروزه به دلیل کمبود منابع آبی استفاده از روش های سنتی دیگر مقرون به صرفه نیست. لذا می توان از روش های نوین آبیاری که بهترین آن روش آبیاری قطره ای است استفاده کرد. مقدار آب مورد نیاز درخت بادام در آبیاری قطره‌ای در مقایسه با آبیاری سنتی بسیار ناچیز است. و به وسیله ی آن می توان رطوبت دقیق خاک را روزانه کنترل کرد.

همچنین بااستفاده از این سیستم در مصرف کود نیز صرفه جویی می شود.

کسب اطلاعات بیشتر : نهال فروشی پالیز سعید قاسمی

◾️مزایای آبیاری قطره ای درخت بادام

از مهم ترین مزایای آبیاری قطره ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاش مصرف آب
  • افزایش محصول بادام
  • کاهش رشد علف های هرز
  • از خیس شدن شاخ و برگ درختان جلوگیری کرده و مانع از ایجاد بیماری های قارچی در درخت می شود.
  • موجب کاهش تبخیر و هدر رفت آب می شود.
  • کاهش مصرف کود
  • قابل اجرا در کلیه ی زمین های شیب دار و کوه پایه ای بدون نیاز به مسطح شدن زمین

◾️چند نکته

  • ✔️در مناطق گرم و خشک برای جلوگیری از کاهش رطوبت درخت می توان ساقه ی آن را رنگ سفید زد.
  • ✔️استفاده از مالچ باعث حفظ رطوبت و کنترل رشد علف های هرز می‌شود. البته برای جلوگیری از پوسیدگی تنه درخت مالچ باید چند سانتی‌متر دورتر از تنه درخت روی سطح خاک پاشیده شود.

◾️سخن آخر

مدیریت آبیاری و تنظیم دقیق آن می تواند تاثیر به سزایی در افزایش بادام تولیدی و بهبود کیفیت آن داشته باشد. در این راستا شرکت طراح گستر آب ارا با نزدیک به ۳ دهه فعالیت در حوزه طراحی و ساخت سیستم آبیاری نوین آماده ارائه خدمات برای شما هموطنان عزیز می باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا