علمی و پزشکی

۱۰ تغییری که بعد از ترک قهوه برایتان اتفاق میفتد

اطلاعات تکمیلی:

در بین ایرانیان چای بیشتر از قهوه و طبیعتاً اعتیاد به چای بیشتر از هر نوشیدنی دیگری است. اما نمی توانید به راحتی از اعتیاد به قهوه عبور کنید.

جالب است بدانید که قهوه روز به روز طرفداران بیشتری در ایران پیدا می کند. کافئین، طعم ترش و تلخ، می تواند عامل اعتیاد به قهوه باشد. شاید شما مستقیماً از قهوه خالص استفاده نکنید. در عوض، مشتقات آن، مانند لاته، قهوه و کاپوچینو، غذاهای مورد علاقه شما هستند.

در این صورت، کافئین موجود در این نوع نوشیدنی ممکن است نشان دهنده تمایل شما باشد.

1. کاهش وزن: بسته به نوع قهوه ای که دوست دارید، می توانید پس از قطع نوشیدن قهوه وزن کم کنید. اگر قهوه را با شکر، خامه و سایر مواد غذایی پرکالری بنوشید، مطمئناً پس از ترک لاغر خواهید شد.

در سال 2017، یک مطالعه منتشر شده در مجله سلامت عمومی نشان داد که از هر سه نفر، دو نفر قهوه خود را با قهوه می نوشند.

2. اضافه وزن: یکی از خواص قهوه در صبح کاهش اشتها و کاهش وزن است. در این صورت، اگر صبح قهوه بدون شکر را حذف کنید، باید صبحانه کامل بخورید که می تواند وزن شما را افزایش دهد.

3. می توانید بهتر بخوابید: کافئین موجود در قهوه و مواد آن در زمان و کیفیت خواب شما اختلال ایجاد می کند. وقتی نوشیدن قهوه را متوقف کنید، عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌خوابید. طبق یک مطالعه در سال 2013 در مجله پزشکی خواب بالینی، نوشیدن الکل شش ساعت قبل از آن تأثیر منفی بر میزان و کیفیت خواب دارد.

4. سردردهای مکرر: قطع قهوه منجر به کمبود هورمون های آدرنالین و دوپامین می شود که در زمان خستگی و استراحت به ما کمک می کنند. با مصرف مکرر قهوه، کافئین در ترشح این هورمون ها در مقادیر طبیعی اختلال ایجاد می کند. پس از قطع نوشیدن قهوه و تا زمانی که دوباره هورمون ها تولید شوند، این سردردهای گاه به گاه ممکن است به سراغ شما بیایند اما موقتی هستند.

5. احساس بیماری: سردرد تنها علامت ترک قهوه نیست. افرادی که در مرحله ترک قهوه هستند علائم دیگری مانند افسردگی، اضطراب، سرگیجه، بی خوابی، علائم شبیه آنفولانزا، تغییرات خلقی، عدم تعادل روانی و تنبلی را گزارش می دهند. اما نکته مثبت این است که این علائم موقتی هستند و فقط برای مدت کوتاهی (حدود دو روز) روی شما تاثیر می گذارند.

6. لبخند زیباتری خواهید داشت: قهوه محلولی از اسید است، یعنی بین دندان ها قرار دارد و در نهایت باعث از بین رفتن و ایجاد پلاک روی دندان ها می شود. ترک قهوه در وهله اول به حفظ سلامت دندان ها برای تمام عمر کمک می کند.

7. کمبود آنتی اکسیدان: طبق تحقیقات انجام شده در سال های 2015 و 2018، مصرف کنندگان قهوه از مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بهره مند می شوند که از بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر پیشگیری می کند و احتمال ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش می دهد. اما اثرات و خواص کلی قهوه بر اعتیاد آن تاکید دارد. شما می توانید با خوردن سبزیجات تازه، میوه ها و نوشیدنی هایی مانند چای، جای خالی آنتی اکسیدان ها را پر کنید.

8. عدم تمرکز: ترک قهوه شما را دچار خستگی کاذب و نوسانات خلقی می کند که باعث می شود نتوانید روی موضوعات دیگر تمرکز کنید. سعی کنید آدامس بجوید تا مغزتان بیدار و هوشیار بماند.

9. یبوست: کافئین به عنوان یک ملین در روده ها عمل می کند که هضم را تسهیل می کند. با ترک قهوه ممکن است دچار یبوست شوید. اما راه حل های سالمی نیز برای تسهیل هضم وجود دارد. فقط سعی کنید یک رژیم غذایی پر فیبر و پر آب داشته باشید و طبق برنامه خود به طور منظم ورزش کنید.

10. احساس بهتر: اگر دائماً به پاهای خود لگد می زنید و صندلی خود را می چرخانید، با یک شات اسپرسو دوتایی خداحافظی کنید. کافئین موجود در قهوه باعث افزایش ترشح آدرنالین و استرس در بدن می شود و با قطع نوشیدن قهوه این فشار از بدن خارج شده و آرامش بیشتری پیدا می کنید.

دکمه بازگشت به بالا