چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟
اطلاعات تکمیلی:

اضافه وزن و چاقی یکی از علل شایع دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی است.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، البته با رعایت نکاتی در تغذیه خود در سال جدید می توانید از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنید:

برای پذیرایی از مهمانان خود از انواع دسرهای ساده و کوچک استفاده کنید. بنابراین مهمانان با افزایش مصرف قند و چربی اضافی مواجه نمی شوند. اگر می خواهید خودتان دسر درست کنید، از شیرینی های ساده و کم حجم استفاده کنید. دسرهای تازه ای که با شکلات، خامه یا ژله به مقدار زیاد تهیه می شوند پرکالری هستند و قند و چربی بیشتری وارد بدن می کنند که علاوه بر افزایش وزن باعث افزایش حجم نیز می شود. لیپیدهای خون بر این اساس، توصیه می شود در صورت رفتن به مهمانی های متعدد، تعداد دسرهایی که در طول روز می خورید را پیگیری کنید. اگر در یک زمان دسر می خورید، در مراجعه بعدی به جای دسر، یک میوه بخورید.

میوه ها علاوه بر داشتن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت جسمانی، حاوی آنتی اکسیدان هایی نیز هستند که در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان نقش دارند. آنتی اکسیدان ها با ترکیب آنها با رادیکال های آزاد که پس از واکنش اکسیداتیو در بدن تولید می شوند، از تجزیه و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در میان میوه ها، پرتقال و سیب از منحصر به فردترین آنها هستند. مصرف موز به دلیل کالری بالای آن باید محدود شود. از سوی دیگر، چون خیار کم کالری و جایگزین میوه است، برای افرادی که اضافه وزن دارند یا قند خون بالایی دارند، مناسب است.

به جای شکر و شکلات، از کشمش، توت خشک یا خرما به مقدار کم استفاده کنید. اگر برای پذیرایی قهوه و نسکافه سرو می شود از نوع بدون شکر آن استفاده کنید.

آجیل زیاد نخورید. انواع آجیل و تخم مرغ سرشار از چربی هستند. بنابراین هر 100 گرم از آنها حاوی 500 تا 600 کالری است. از آجیل کم نمک یا کم نمک استفاده کنید. دانه های پر نمک مرحله فشار خون بالا را تعیین می کنند. به خصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی باید از مصرف قرص نمک پرهیز کنند.

در ناهار و شام اگر چند وعده غذایی سرو می شود، تا حد امکان به یک وعده غذایی پایبند باشید و سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با غذاهای پرکالری که وارد بدن می شوند پر کنید.خوردن غذاهای چرب و سرخ شده. با کاهو و سبزیجات. به این ترتیب میزان کالری دریافتی از غذای مصرفی مشخص می شود. علاوه بر این، سالادها و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی و قند را کاهش داده و در نتیجه از اضافه وزن جلوگیری می کنند.

نکات مهم برای زیارت عید
دسرهای کوچک و شیرین را امتحان کنید.

لازم نیست هر بار که به خانه میزبان می روید از تمام غذاهای موجود در خانه میزبان استفاده کنید.

– در صورت امکان، فاصله بین چند بازدید را طی کنید.

از انواع شربت های کم قند مانند شربت، مریم گلی، جبین، شربت، شربت، آبلیمو، آبلیمو و … استفاده کنید.

به تغذیه سالمندان و کودکان بیشتر توجه کنید تا از پرخوری آنها جلوگیری شود.

اگر در عید وقت کافی برای آشپزی ندارید و زیاد تماشا می کنید و در طول روز غلات سبوس دار، دسر و میوه می خورید، سعی کنید ناهار و شام فراوان مانند نان و پنیر و سبزیجات بخورید. نان و پنیر و خیار. از گوجه فرنگی، فرنی، سوپ های ساده و … استفاده کنید. و از غذاهای فرآوری شده و پرچرب و فست فودها خودداری کنید.

بلافاصله بعد از شام به رختخواب نروید یا قبل از خواب زیاد آجیل نخورید.

توجه بیشتر به خوردن آجیل و شیرینی در ایام نوروز شما را از سایر غذاهای گروهی مانند شیر و لبنیات، گوشت و سبزیجات و سبزیجات و میوه جات دور می کند. سعی کنید در عید نوروز بیشتر از سبزیجات خام و پخته به خصوص سبزیجات و سالادهای خانگی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا