هزینه ثبت سفارش کالا چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی:در قسمت های قبل، توضیح دادیم که اقدام به واردات و صادرات کالا، نیازمند انجام مراحلی، از جمله، دریافت ، ثبت سفارش کالای وارداتی، دریافت و در صورت نیاز، تمدید کارت بازرگانی و مواردی از این دست دارد و بدون طی کردن این مراحل و داشتن این مدارک، واردات و صادرات، امکان پذیر، نخواهد بود. ثبت سفارش کالای وارداتی نیز که یکی از مهم ترین اقدامات قانونی، برای واردات کالا است، نیازمند پرداخت هزینه یا کارمزد کالا بوده و بدون پرداخت آن، امکان ثبت سفارش کالا وارداتی، وجود، نخواهد داشت. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی صحبت کنیم.

ثبت سفارش کالا چیست؟

هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس مراحل ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود.توجه داشته باشید که مراحل از گمرک پیچیده است که البته بسته به قوانین کشور و نوع کالا این پیچیدگی ها می تواند متفاوت باشد. همواره پیشنهاد این است که مراحل ثبت سفارش کالا و ترخیص را از طریق یک کار گزار متخصص و ترخیص کار پیگیری کنید تا مطمئن باشید که ثبت سفارش کالاها و ترخیص برای و به درستی انجام شده است.

انواع ثبت سفارش کالا

برای فعالیت در حوظه تجارت و واردات انواع کالا، ثبت سفارش کالا الزامی می باشد.و برای ثبت سفارشات خود باید مجوز ثبت سفارش کالا را از دریافت کرده و اقدام به فعالیت کنید.ثبت سفارش به صورت کلی در سه دسته تقسیم بندی می شود . واردات کالا بدون انتقال ارز بر اساس مصوبات کمسیون تشکیل شده در دفتر ثبت سفارش، کالا های دارای پروانه بهره برداری بر اساس ماده 6 قانون سهولت نوسازی صنایع، برا اساس تایید سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد، کالا های مجاز اعلام شده بر اساس بند 9 ماده 38 قانون نوسازی صنایع کشورواردات با ارز آزادواردات در مقابل صادرات که بر دو نوع قابل واگذاری به یک نفر یا بدون حق واگذاری می باشدواردات از محل سهمیه های ارزی پس از تخصیص ارز از سازمان تخصیص ارز

ثبت سفارش کالا بر مبنای روش پرداخت به صورت دیداری، مدت دار و حواله؛ در حوضه بانکی و شامل واردات در قبال صادرات و ثبت بدون انتقال ارز در حوضه غیر بانکی می باشد.توجه داشته باشید همه فعالیت های سفارشات واردات کالا چه به صورت پرداخت ارز و چه به صورت صادرات در مقابل واردات باید تحت قوانین تجارت ایران انجام گیرد.به این صورت تجارت در بستری قانونمند و با شفافیت بالا رهگیری می شود.در رابطه با سفارشات از روش کارت بازرگانی، می توانید از کارت های بازرگانی تجاری، خدماتی، موردی و تولیدی استفاده کنید. البته در رابطه با دریافت کارت بازرگانی باید بدانید طبق قوانین تجارت ایران افرادی که در دستگاه های دولتی اشتغال دارند، نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند. می توانید از خدمات استفاده کنید.

در این مرحله از مراحل ثبت سفارش کالای وارداتی، از قسمت نقش جاری، در سمت چپ صفحه، گزینه بازرگان حقوقی را انتخاب کرده و سپس، از سمت راست صفحه، از فیلد عملیات پایه، مدیریت پرونده را انتخاب کنید.در این مرحله از نحوه و مراحل ثبت سفارش کالای وارداتی، گزینه پرونده جدید را انتخاب کنید. با کلیک، بر روی پرونده جدید، صفحه ای مشابه صفحه زیر، برای شما، نمایش داده خواهد شد که باید، اطلاعات اصلی پیش فاکتور را در آن، وارد کنید و از قسمت شناسه فروشنده، فروشنده خارجی را انتخاب کنید تا به قسمت بعد، هدایت شوید.

با انتخاب گزینه نوع شناسه فروشنده خارجی، باید، در صفحه ای مشابه صفحه زیر، اطلاعات فروشنده خارجی را وارد کرده و گزینه جست و جو را انتخاب کنید تا اطلاعات او، نمایش داده شود. چنانچه اطلاعات شناسه فروشنده را جست و جو کردید و یافت نشد، یعنی، فروشنده، پیش از این، ثبت نشده و باید، با انتخاب گزینه تجارت خارجی و اخذ شناسه فروشنده خارجی جدید، اقدام به اخذ شناسه، برای فروشنده خارجی نمایید.پس از وارد کردن اطلاعات پیش فاکتور، به مرحله بعد بروید و در صفحه ای مشابه صفحه زیر، اطلاعات گمرکی و حمل و نقل را وارد کنید. این اطلاعات، شامل مشخص کردن نوع قرارداد، تعداد دفعات حمل و نقل و سایر موارد مورد نیاز می باشد.

سپس، با توجه به نوع قرارداد انتخابی شما، صفحه ای مانند صفحه زیر، نمایش داده خواهد شد که در آن، روش مناسب حمل، نشان داده می شود. در صورتی که قصد حذف روشی را دارید، از گزینه حذف، استفاده کرده در غیر این صورت، با توجه به عدم ضروری بودن پر کردن اطلاعات این قسمت، به مرحله بعد بروید.در این مرحله باید، با توجه به اطلاعات پیش فاکتور خود، اطلاعات مالی و بانکی را تکمیل کرده که شامل مواردی از قرار مبلغ کل پیش فاکتور، مبلغ تخفیف، هزینه حمل و مواردی از این دست می باشد.

در این گام، می توانید اقدام به ثبت کالا، به دو طریق ثبت موردی کالا، از طریق گزینه افزودن کالا و نيز ثبت گروهی کالاها، از طریق بارگذاری فایل اکسل، نموده و کالاهای پيش فاکتور خود را در سامانه ثبت کنید.چنانچه گزینه افزودن کالا را انتخاب کنید، صفحه ای مانند صفحه زیر، برای شما، نمایش داده خواهد شد که با وارد کردن شماره تعرفه کالا، می توانید، کالای مورد نظر خود را جست و جو و اضافه کنید.در غیر این صورت، یعنی در صورتی که شماره تعرفه کالا را نمی دانید، صرفا، گزینه جست و جو را انتخاب کرده و در صفحه ای که مانند صفحه زیر است، اطلاعات مورد نیاز ثبت هر کالا که شامل وضعیت آن، نوع بسته بندی، وزن و مواردی از این دست می باشد را وارد نمایید و با انتخاب گزینه ثبت، کارمزد آن را بپردازید.

دریافت شناسه کالا از سامانه تجارت ایران:

نوع محصولات در انتخاب یک شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی و حمل و نقل هوایی بسیار مهم است، زیرا بر سفارش کالا نیز تأثیر می گذارد. محصولاتی مانند لوازم بهداشتی، دام، تنباکو، پوشاک، کالاهای عمومی و قطعات صنعتی باید دارای شناسه کالا باشند. شناسه های مختلف را می توان در قسمت مربوط به سایت جامع مشاهده کرد.اگر مشخصات کالای وارداتی شما با شناسه ثبت شده در سیستم مطابقت دارد، از همین روش استفاده کنید. در غیر این صورت کالای وارداتی باید در قسمت عملیات شناسه کالا به عنوان ثبت جدید ثبت شود. دام و کالاهای بهداشتی باید جهت ثبت شناسه در سامانه به وزارت بهداشت ارائه شود و مجوز لازم جهت نمایش در لیست سامانه جامع را اخذ نماید.

دکمه بازگشت به بالا