قمار دو سر باخت آتلانتیکی‌ها

قمار دو سر باخت آتلانتیکی‌ها

نقش زلنسکی و شکست در جنگ اوکراین مترادف با شکست اعضای ناتو در مواجهه با سه رویارویی سال گذشته با روسیه است. در این صورت، ناتو متحمل بیشترین شوک از پایان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

به گزارش سلام آنلاین، بصیرت نوشت: در هفته های اخیر بحث استفاده یا عدم استفاده از سلاح های غربی در خاک روسیه با اروپایی ها و آمریکایی ها مشغول بوده است. این بدان معنی است که اوکراین می تواند یک جنگ دفاعی آشکار را به یک جنگ تهاجمی تبدیل کند و روسیه را هدف قرار دهد. این امر بدون اجازه و همکاری نظامی غرب ممکن نبود. اما در حالی که فرانسه، و همچنین برخی از همسایگان اوکراین و ناتو آشکارا در مورد جنگ صحبت می کنند، ایالات متحده و آلمان تمایلی نشان نمی دهند. از سوی دیگر شاهد افزایش جنگ بین روسیه و اوکراین (در هفته های آینده) خواهیم بود. یکی از دلایل اصلی تمایل برخی بازیگران غربی برای ورود به جنگ با روسیه، شکست کامل ناتو در اوکراین است. بخش شرقی اوکراین به ویژه دونتسک و لوهانسک به طور کامل توسط روس ها اشغال شد و اوضاع در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز علیه زلنسکی و متحدانش چرخید. در چنین شرایطی پیش بینی می شود در صورت انجام مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین، بخشی از خاک اوکراین از این کشور جدا شده و منطقه شرقی به جمهوری خودمختار یا حتی بخشی از روسیه تبدیل شود. مهمتر از آن، شکست زلنسکی در میدان و فرامتن در جنگ اوکراین مترادف با شکست اعضای ناتو در بن بست سه ساله اخیر با روسیه است. در این صورت، ناتو متحمل بیشترین شوک از پایان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

اختلافات مداوم
کشورهای اروپایی که دیدگاه های متفاوتی در مورد میزان کمک های نظامی به اوکراین دارند، در عین حال چاره ای جز ارسال یک سری کمک ها ندارند. بلژیک اخیرا یک توافقنامه امنیتی دوجانبه با اوکراین امضا کرد و فرانسه نیز موضوع اعزام نیرو را مطرح کرد. به گزارش لوموند، رئیس ستاد ارتش اوکراین از فرانسه به خاطر اعزام نیروهای آموزش نظامی تشکر کرد، اما پاریس توضیح روشنی ارائه نکرد. در همین حال مقامات روسی می گویند ورود رسمی ناتو به مرحله تهاجمی (علیه روسیه) چیزی جز آغاز جنگ بین مسکو و 31 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نخواهد بود. در همین حال، برخی از اعضای ناتو مانند مجارستان نسبت به تشدید ماجراجویی‌های فرانسه و انگلیس در جنگ اوکراین هشدار داده و اعلام کرده‌اند که اگرچه ماده 5 منشور ناتو مربوط به دفاع دسته‌جمعی یا حملات است، اما بر این اساس اعمال نمی‌شود قانون .
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در گذشته بارها از احتمال اعزام نیروی زمینی به اوکراین صحبت کرده و هر بار با انتقاد شدید گروه های مخالف محلی و برخی از دولت های اروپایی مواجه شده است. آنها قاطعانه معتقدند که ماکرون کل اتحادیه اروپا را به سمت جنگ و ناامنی هدایت می کند. تقویت موقعیت حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی آتی اتحادیه اروپا قطعاً به تعیین قدرت و نفوذ رئیس جمهور فرانسه در قاره سبز و متعاقب آن کنترل برخی رفتارهای ناتو منجر خواهد شد. نیروهای فرانسوی که به اوکراین می روند – حتی در سطح مشورتی – بدیهی است که قصد داشتند وارد جنگ شوند و مستقیماً با روسیه مقابله کنند. مکرون گفت: ما با روسیه در جنگ نیستیم.

جنگی که شروع شد
اما دوگانگی زبان دیپلماتیک به تدریج و ناگزیر در حال باز شدن است. مذاکرات بین فرانسه و اوکراین بر سر استقرار مستشاران نظامی که به عنوان “بسیار حساس” توصیف می شود، ماه ها است که ادامه دارد. با این حال، پس از دیدار تصویری وزرای دفاع دو کشور، رئیس ستاد ارتش اوکراین که در این نشست حضور داشت در تلگرام خود نوشت: اقدامات این کشور را تحسین می کنم، فرانسه برای آموزش سربازان اوکراینی مستشاران اعزام می کند. . من توافق نامه ای امضا کرده ام تا از مرکز آموزشی ما بازدید کنم تا آنها (فرانسوی ها) بتوانند با زیرساخت های ما و مردم ما آشنا شوند.”
نه فرانسه و نه اوکراین این پیام فرمانده ارتش را رد نکرده اند. ساعاتی بعد، وزارت دفاع فرانسه در شبکه «X» نوشت که «دو کشور در حال مذاکره در این باره هستند».

آیا حمله ای به خاک روسیه صورت خواهد گرفت؟
در همین حال، ارتش اوکراین برای مبارزه با روسیه دشوار بود و مقداری مقاومت را از دست داد. در همین حال، در هفته‌های اخیر، اروپا و ناتو درباره اینکه اوکراین می‌تواند با کمک سلاح‌های دوربرد به خاک روسیه حمله کند، بحث کرده‌اند. البته دولت های آمریکا و اروپا باید این سلاح های دوربرد را در اختیار کی یف قرار دهند. استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: «زمان بازنگری در برخی از محدودیت‌ها فرا رسیده است. اوکراین حق دارد برخی از اهداف نظامی را در خارج از خاک خود (مثلا در روسیه) برای دفاع از خود تعیین کند.
وزیر امور خارجه لیتوانی همچنین تصریح کرد که با توجه به اینکه فرانسه رهبری ائتلاف را در این راستا می پذیرد، آماده اعزام نیرو به اوکراین هستیم.
حتی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به محافظه کاری و دلداری خود معروف است، امروز گفت: “ما باید تعادلی بین ترس از جنگ و تعهدات “اوکراین برای دفاع از خود” ایجاد کنیم.

اقدامات تحریک آمیز بلژیک علیه روسیه
در همان روز، اعلام شد که بلژیک و اوکراین یک پیمان دفاعی دوجانبه امضا کردند که متعهد شد بلژیک برای ده سال آینده کمک کند. بر اساس این توافق، انتظار می رود بلژیک تا سال 2028 30 جت جنگنده اف-16 را به اوکراین تحویل دهد. به این ترتیب به نظر می رسد از نظر اروپا جنگ در اوکراین به این زودی ها پایان نخواهد یافت.
قطعیت جایگاه شخصیت های اروپایی تشدید بحران بین غرب و روسیه است. با افزایش رشد روسیه به قلمرو در شرق اوکراین، به نظر می رسد برخی از بازیگران ناتو در میدان نبرد با مسکو ریسک بیشتری می کنند. در نتیجه ما با یک بحران گسترده و یک پیوند کور استراتژیک بین روسیه و اروپا روبرو هستیم که به راحتی باز نخواهد شد. بنابراین حتی در صورت امضای معاهده صلح بین کیف و مسکو، روسیه و ناتو به هم نزدیک خواهند بود.

انتهای گودال

دکمه بازگشت به بالا