اجتماعی

تجمیع شماره‌های تلفن‌های امدادی به کجا رسید؟

اضافه شدن شماره تلفن های اضطراری و شماره تماس نهادها در گذشته چندین بار پیشنهاد شده بود، اما موفق نشدیم، مهم خواهیم بود.

به گزارش سلام آنلاین. طرح تجمیع شماره های اورژانس از سال گذشته چندین بار مطرح شده است که با توجه به شماره تماس تمامی اورژانس ها از جمله آتش نشانی اورژانس هلال احمر و … تجمیع و درخواست اطلاع رسانی به سازمان تخصصی منتقل می شود.

این طرح در سال گذشته مجدداً اجرا شد و دولت نیز بر پایبندی خود به تحقق این هدف از طریق مصوبه تاکید کرده است، هرچند این طرح همواره مورد تایید برخی از مسئولان و کارشناسان بوده و مورد تردید مجموعه قرار گرفته است.

رضا کرمی محمدی، مدیرعامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: این طرح دارای مشکلات ساختاری است و قابل تطبیق نیست زیرا سیستم‌های واکنش آنها با یکدیگر متفاوت است و سیستم‌های خاص خود را دارند. . علاوه بر این، این سازمان ها دارای پروتکل های متفاوتی هستند که با یکدیگر متفاوت هستند و سیستم های آنها نیز مستقل از یکدیگر هستند. بنابراین با توجه به این مسائل، هماهنگی بسیار دشوار است تا جایی که پروژه تقریباً ساکت باشد.»

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در خصوص سابقه موضوع و نظارت و اقدامات انجام شده در این پرونده از طریق کمیسیون ایمنی راه ها صحبت کرد. و وزارت بهداشت پیشنهاد داد که یک طرح کلی برای سازمان امداد تهیه کنیم و این طرح نوشته شد تا به عنوان راننده در استان قم اجرا شود، اما متاسفانه به دلایلی این طرح در قم شروع نشد و این همچنان یکی از مشکلات تیم نجات

با این حال، ایجاد مرکز توزیع مشترک و خط تلفن SOS در اولین جلسه سیزدهمین ستاد مدیریت بحران شهر تهران در آذرماه سال گذشته به تصویب رسید و ریاست مرکز عملیات اورژانس بحران را بر عهده داشت. اواخر فروردین ماه سازمان پیشگیری و مدیریت استان تهران اعلام کرد که در این جلسه، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران موظف شد اقدامات لازم را برای راه اندازی این شبکه با مشارکت سازمان های ذیربط انجام دهد. و نهادها.

تاکنون جلسات متعددی با هدف ساماندهی این طرح با مشارکت سازمان هایی مانند هلال احمر، اورژانس، سازمان آتش نشانی و اورژانس اجتماعی برگزار شده است، لذا نیاز به تصمیم گیری و شماره تماس دستگاه ها است. وارد یک عدد شد البته موضوع ادغام شماره فوریت های پلیسی با اورژانس نیز مطرح شد، البته به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درج شماره تماس پلیس صورت نگرفت و در این مرحله به دلیل حجم تماس های دریافتی دریافت پلیس بالاست

نصیری همچنین گفت: معمولاً در دنیا چنین اتفاقی نمی افتد، بنابراین در این مرحله از پروژه، شماره تماس اورژانس با هم یکپارچه می شود.

پیش از این گفته شده بود که زمان لازم برای اجرای این پروژه در صورت اجرای حمایت های لازم حدود 2 سال خواهد بود و این دوره شش ماهه بر بررسی تجربیات حوزه و بررسی های بین المللی و استانداردهای رویه های سازمانی متمرکز خواهد بود. و انجام مطالعات لازم و اکنون حدود شش ماه از اعلام آغاز پروژه می گذرد.

گسترش سازمان‌های کمک‌رسان چالش‌های خود را به همراه داشته است و از این نظر برخی کشورها شماره تماس‌هایی را در پاسخ به این نوع کار شهروندان تعیین کرده‌اند. به گفته کارشناسان ایمنی یکی از مزایای این طرح تسریع امداد و نجات در حوادث و بلایا است به طوری که پس از برقراری ارتباط، فعالیت های مربوط به تحویل تجهیزات امداد و نجات به صورت موازی انجام می شود.

مزایای این طرح مربوط به سرعت پاسخگویی به یک حادثه است، در واقع چیزی است که تقریبا همه کارشناسان این حوزه با آن موافق هستند. آنها همچنین معتقدند که به دلیل استرس و اضطراب ناشی از تصادفات، قربانیان با کاهش قدرت تصمیم گیری و حافظه مواجه می شوند و در یک لحظه بحرانی ممکن است شماره اضطراری را فراموش کنند یا بگذارند. بلافاصله اشتباه است. از طرفی کودکان، بازدیدکنندگان و تماس گیرندگان خیریه در به خاطر سپردن شماره تماس با مشکل کمتری مواجه می شوند و در صورت تصادف در غیاب بزرگسال به راحتی می توانند با شماره واحد تماس بگیرند. .

اگرچه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: زیرساخت‌های اجرای این طرح از قبل وجود دارد و با اجرای این طرح، تمامی شماره‌های تماس در یک شماره واحد تجمیع می‌شود و باید در یکی از استان‌های کشور اجرا شود. کشور به عنوان یک راننده و پس از رفع مانع باید در کشور اجرا شود.

فروردین ماه امسال رئیس مرکز عملیات اورژانس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پروژه SOS منصوب شده توسط شهردار تهران را یکی از پروژه های اصلی شهر تهران اعلام کرد. به عنوان پایلوت در تهران و پس از رفع موانع، چالش های کلیدی و هماهنگی فرآیندهای اجرایی در سراسر کشور توسعه و برداشت خواهد شد. در واقع برخی از جمله اسماعیل نجار، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور، اگرچه با کلیات این طرح موافق است، اما به شدت با اجرای آن در تهران مخالفت کرده و گفته است: باید در یک شهر کوچک با اورژانس تماس گرفته شود. مشکل را شناسایی کنید نباید اینطور باشد که طرح اجرا شود و «در جای بزرگی کار می کند و نمی توانیم آن را حل کنیم».

برخی دیگر از کارشناسان هشدار می دهند که در صورت عدم اطلاع رسانی کافی و عدم برنامه ریزی مناسب، این حادثه می تواند به بحران تبدیل شود. رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت: «اگر طرح پایلوت در تهران اجرا شود، مانند کشور خواهد بود». بنابراین به نظر من اگر قرار است پایلوت شوند باید در یک شهر کوچک باشند تا آنجا پاسخ دهند و بعد به تهران بیایند.

علاوه بر تعیین شهر پایلوت، میزان بودجه و هزینه های مورد نیاز برای اجرای این پروژه نیز از دیگر موضوعاتی است که کارشناسان و مسئولان به بیان آن پرداخته اند. رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه طرحی مشابه «شماره یگان ضربتی» پیش از این در نظر گرفته شده بود، گفت: این طرح نیازمند زیرساخت ها و سرورهای پرظرفیت است که برای اتصال سامانه همه سازمان ها. به آن “. این مستلزم هزینه های بالایی است. البته از آنجایی که این طرح هنوز به صورت گسترده نهایی نشده و مسائل آن دیده نمی شود، بحث هایی باقی مانده است. اتصال چندین سیستم به یکدیگر یک فرآیند طولانی است. از سوی دیگر، آموزش نیروهایی که بتوانند همه این مشکلات را حل کنند، زمان می برد». در واقع رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به طرحی که هم اکنون اجرا می شود معتقد است: «زیرساخت های اجرای این طرح از قبل وجود دارد که همان شماره تماس سه رقمی در حال حاضر استفاده است. . با اجرای این طرح همگی ادغام می شوند و به یک عدد تبدیل می شوند. باید پذیرفت که اعداد شایسته مانند قبل پاسخگوی همه هستند. هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و اعتبار زیادی نیاز ندارد.» در واقع رئیس سابق سازمان با وجود اینکه موافق اجرای این طرح بود، درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این طرح گفت: ممکن است در ابتدای طرح هزینه های اضافی داشته باشد اما می توان گفت: آن طرح هزینه ها را کاهش می دهد و کار مردم را آسان می کند. برای من مهم نیست که چه قیمتی برای این پروژه در نظر گرفته می شود، اما اینکه چقدر می توان آن را در کوتاه مدت و کوتاه مدت پرداخت کرد.

از طرفی در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و تجهیزات، آموزش اپراتور که در قبال مردم پاسخگو باشد نیز مطرح می شود. رئیس ستاد بحران شهر تهران گفت: باید بتوانیم مانند بسیاری از کشورها اتاق هماهنگی یا اتاق کنترل یا واحد تحویل مشترک طراحی کنیم تا دستگاه ها با حفظ هویت واحد در یک اتاق باشند. سازمان مدیریت و پیشگیری به ترتیب. یکی از نمونه های این مصالحه ایجاد یک SOS یا شماره اضطراری است که به افراد کمک می کند در مواقع بحران به جای تماس با چندین شماره اضطراری با سیستم تماس بگیرند. اما باید دید تصمیم گیری برای این شماره تماس به چه مرحله ای می رسد.

اکنون با گذشت کمتر از یک سال از برنامه ریزی مجدد پروژه، هنوز اعلام نشده است که چند شماره SOS اختصاص می یابد؟ آیا این شماره تماس جزو سازمان های امدادی فعلی خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهادات مختلفی ارائه شد که یکی از آنها راهنمای انتخاب اعداد دو رقمی بود. مدیر سابق بحران کشور بر لزوم بررسی این موضوع که کدام شماره های اضطراری در ذهن اکثر مراجعه کنندگان ثبت شده است، تاکید کرد و پیشنهاد کرد که اگر شماره دو رقمی باشد، تماس با آنها آسان تر است. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان و فعالان حوزه ایمنی و امداد نیز معتقدند تلاش زیادی برای آموزش شماره تماس سازمان امداد و نجات انجام شده تا مردم آن ها را بشناسند. آنها معتقدند زمان زیادی طول می کشد تا 80 میلیون نفر با یک شماره تماس جدید آشنا شوند.

سخنگوی اورژانس کشور نیز پیشتر گفته بود که “توصیه ما تماس با 115 است و توانایی انجام این کار را داریم.” وی همچنین با تاکید بر اینکه شماره تماس باید به عنوان یک شماره منحصر به فرد تعریف شود که بیش از هر شماره دیگری در ذهن بازدیدکنندگان باشد، گفت: شماره اورژانس 115 در ایران بیشتر شناخته شده است، بهتر است شماره 115 را به عنوان یک شماره در نظر بگیرید. تک شماره وی افزود: اما موضوع مهم در این زمینه پاسخگویی به موقع و به موقع به شهروندان و شهروندان متقاضی کمک است و در واقع این اولویت را نباید فراموش کرد زیرا یکی از اهداف اصلی شماره تماس اورژانس است. کاهش زمان پاسخگویی به نیازمندان و ایجاد ساختار مناسب در این زمینه، در گذشته گزارش های مردمی نشان می داد که مردم گاهی پشت خطوط تلفن منتظر می مانند.اورژانس که سخنگوی سازمان اورژانس کشور به آن اشاره می کند، پتانسیل تبدیل شدن به “شماره واحد اضطراری”، با گفتن “تردد تلفن فقط در شرایط خاص در دسترس است.” مثل یک بحران یا زلزله. گاهی اوقات وقتی 30 تا 40 تماس در مورد آن به طور همزمان دریافت می‌کنیم، جدی بودن یک حادثه را می‌دانیم.»

اکنون در آستانه یک سالگی تصویب تاسیس مرکز مشترک انتقال و یگان امداد (SOS) در دولت سیزدهم، گفته می شود این سازمان منتظر جلسه ای برای به نتیجه رسیدن است. در نهایت در این و تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا