امدادگران روان – سلام آنلاین

رئیس سازمان جوانان هلال احمر به تشریح جزئیات فعالیت سفیران حامی روان در محل پرداخت.

روانشناس

محمد گل افشان در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص فعالیت گروه «سحر» در صحنه حوادث مختلف گفت: نام سحر برگرفته از درجه سفیر پشتیبانی روان است و حدود 10 سال از آغاز به کار آن می گذرد. زلزله ورزقان و اعضای آن برای ارائه کمک های روحی و روانی به زلزله زدگان به این مناطق اعزام شدند که آسیب دیدگان به دلیل نبود فرصت عزاداری آسیب جدی دیدند و از این حیث اساتید دانشگاه های متخصص در این زمینه به دنبال راه حل بودند و تاکید کردند که مراسم عزاداری در بازماندگان انجام شد.

وی افزود به همین منظور گروه صحرا رسما شروع به کار کرده و با همکاری دانشجویان روانشناسی، مددکاران اجتماعی و افرادی که دوره های مربوطه را گذرانده اند تشکیل شده است. از طریق بسیاری از مراسم عزاداری ساده مشاهده می شود که نگرش، رفتار و کردار عزیزانی که عزیزی را در خطر از دست داده اند به کلی تغییر کرده است. یعنی شرایط استرس زا به یک وضعیت با ثبات تبدیل شده است و عزیزان کادر پشتیبانی می توانند به ارائه کمک با کیفیت بالاتر ادامه دهند.

روانشناس
محمد گلفشان رئیس سازمان جوانان هلال احمر

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه مصوبه ذیل به تصویب شورای عالی جمعیت هلال احمر رسید، مداخلات روانشناختی و فرهنگی مربوط به آسیب ها بر عهده سازمان جوانان هلال احمر است. «سحر» نماینده سفیری است که حدود سه سال پیش ساختار جدیدی پیدا کرد. با استفاده از روش‌هایی که می‌توانیم در آموزش مجازی از آن استفاده کنیم، اعضای تیم بدون استثنا بین ۱ تا ۲ ساعت در هفته زیر نظر اساتید متخصص دانشگاه تهران و دانشگاه روان‌شناسی اصفهان برای رویارویی با بازنده آموزش می‌بینند. عزیزان و قربانیان حادثه، آماده باش گروه “سحر” تلاش می کند تا بازماندگان حادثه را به وضعیت عادی نزدیک کند.

وی با بیان اینکه تلفات حادثه دیدگان را با یخچال مقایسه کرد، گفت: قربانیان حادثه انتهای کوه یخی هستند که به وضوح می توانیم آن را ببینیم. نوک کوه یخ فردی است که مجروح یا مجروح می شود و پایین به کسی که می بازد تشبیه می شود.مالی. اما انتهای کوه یخی که در آب است و بزرگتر از آن چیزی است که فکر می کنید، فردی است که ضربه روحی دارد. این افراد در هیچ زمینه ای دیده نمی شوند زیرا علائم آنها به مرور زمان خود را نشان می دهد.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر تاکید کرد: علائم ناشی از آسیب روانی تصادف پس از مدتی بروز می کند که گفته می شود این علائم به اشکال مختلف مانند افسردگی و … بروز می کند. کودکی که سالها پس از زلزله نمی تواند زیر یک سقف بخوابد زیرا فکر می کرد ممکن است سقف در نقطه ای روی سرش بیفتد. همکاران ما در تیم «صحرا» در این راه به مصدومان کمک می کنند و شرایطی را فراهم می کنند تا مصدوم به زندگی روزمره خود بازگردد. در واقع می توان گفت اگر امدادگران در این حادثه جان افراد را نجات دهند، سحر افراد را از جراحات ناشی از شوک و شدت حادثه نجات می دهد و با مداخله ویل به زندگی عادی باز می گردند.

ایجاد محیطی مناسب برای کودکان در مناطق حادثه دیده

با تاکید بر اینکه در زمان وقوع حادثه آسیب روحی و روانی کودکان بیشتر از سایر گروه های سنی بوده است، تصریح کرد: یکی از گروه های «سحر» ایجاد فضای دوستدار کودک است. کودکان در تصادفات با دیدن صحنه های غم انگیز، از دست دادن عزیزان و … آسیب می بینند. در مواردی بچه ها حمایت خود را از دست می دهند و هزار اتفاق برایشان می افتد و یا متاسفانه خانواده ها پس از یک حادثه آنقدر درگیر می شوند که کودک را فراموش می کنند و مراقبت لازم از کودک انجام نمی شود. البته کودکان رایگان هستند که در کمپ ها و کمپ های کمک های روانی نیز مشاهده می شود، البته با شرایط موجود خطری برای خانواده این کودکان ایجاد نمی کند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر ادامه داد: اما از سوی دیگر کودکان تحت فشار زیادی هستند، تصور کنید تا چند روز قبل از حادثه تمام توجهات معطوف به کودک بود اما بعد از حادثه توجهات معطوف شد. بسیار پایین. در این راستا در حال ایجاد محیطی دوستانه با کودکان در برخی از مناطق حادثه دیده هستیم و همچنین مواد لازم را در اختیار تیم حمایت روانی قرار داده ایم. با ایجاد محیطی دوستدار کودک در قالب اردو، مراحل اجرای برنامه، دعوت و شخصیت های مورد علاقه کودکان و اجرای برنامه کودک، درس هایی را نیز برای آنها فراهم می کنیم.

وی با اشاره به مشکل سوءتغذیه شدید در برخی از کودکان پس از تصادف گفت: بی اشتهایی پس از تصادف و ناتوانی در تغذیه خوب برای مدتی. در این شرایط تیم پشتیبانی به آرامی قطار شادی را ایجاد می کند که بچه ها در هر ایستگاه باید فعالیت های خاصی را انجام دهند که یکی از فعالیت های ایستگاه مربوط به غذا خوردن خواهد بود. در این شرایط کودک پس از مدتی بازی دچار اختلال می شود و به تدریج مشکل اشتها کاهش می یابد و به حالت عادی برمی گردد.

حضور پررنگ سحر در سیل امامزاده داوود و حادثه متروپولیتن

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به آخرین فعالیت های گروه “سحر” گفت: 22 نفر از اعضای گروه “سحر” استان البرز از صبح زود وارد منطقه سیل زده امامزاده داوود شدند و فعالیت خود را آغاز کردند. آنها در آنجا و صبح زود افرادی را دیدیم که بستگانشان مفقود یا مرده بودند. این افراد آنقدر تحت فشار هستند که گروه های حمایت عاطفی برای حمایت از آنها وارد عمل شده اند.

وی افزود: گروه “سحر” نیز در تخلیه روستاهای در معرض تخریب نقش اساسی داشت. این افراد می توانند با استفاده از تکنیک های روانشناختی، افراد را متقاعد کنند که برای حفظ جان خود، خانه های خود را تخلیه کنند و برای اطمینان از ایمنی در مواقع اضطراری بمانند.

گلفهان همچنین با تاکید بر مهارت اعضای تیم سحر گفت: در حال حاضر تمامی اعضای گروه دروس مرتبط با علوم تربیتی، روانشناسی یا علوم تربیتی را مطالعه می کنند. این افراد فارغ التحصیل یا دارای مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط هستند. نه تنها این، توانایی این افراد برای حضور در منطقه نیز سنجیده شد و مردم با مقاومت و قدرت کافی به دشت های سیلابی اعزام شدند. شایستگی و دانش دو ویژگی ضروری برای حضور در یک تیم هستند.

وی همچنین با اشاره به حضور «سحر» در حادثه کلانشهر خاطرنشان کرد: «سحر» در آن زمان می توانست واسطه خانواده های متوفیان باشد تا عزیزانشان آزاد شوند. رایزنی های گروهی نیز در آنجا انجام شد و اعضای گروه به نحو احسن عمل کردند.

وی با تایید 100 درصد داوطلب بودن سفیر روان گفت: این افراد عضو سازمان جوانان هلال احمر هستند. آنها زیر 35 سال سن دارند و آموزش های لازم را گذرانده اند. این افراد به صورت مستمر آموزش می بینند و حتی اگر در کلاس خود فعال نباشند گواهی شرکت در گروه سحر از آنها باطل می شود.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر درباره زمان اعزام این تیم ها به محل برگزاری گفت: زمان بندی عملیات “صحرا” به دستور فرمانده میدانی بود، اما اعضای گروه “صحرا” به محل اعزام شدند. صحنه 12 تا 24 ساعت اول.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا